Modernizace železniční trati mezi Pardubicemi-Rosicemi nad Labem a Stéblovou
Modernizace železniční trati mezi Pardubicemi-Rosicemi nad Labem a Stéblovou se nachází v závěrečných fázích. Od 9. října probíhá spojení všech kolejí na nový dvoukolejný most a současně se provádí instalace trakčního vedení.
Postupné přesměrování všech kolejí v Pardubicích-Rosicích nad Labem na nový most bude provedeno za úplného vyloučení vlakové dopravy, s plánovaným dokončením 19. prosince. Během této doby budou všechny vlaky v tomto úseku nahrazeny autobusy.
Cestující již nyní mohou vnímat výhody dvou a půl roku trvající modernizace trati, neboť v železniční stanici Pardubice-Rosice nad Labem byla dokončena výstavba nových nástupišť a podchodu. Probíhá také rekonstrukce zastávky Pardubice-Semtín a byla otevřena nová zastávka Stéblová obec, což výrazně zkracuje dojezdovou vzdálenost k vlaku. Všechna nástupiště jsou nyní bezbariérově přístupná. Dále byly modernizovány všechny železniční přejezdy. Tato rozsáhlá rekonstrukce umožní dosáhnout traťové rychlosti až 160 km/h po zavedení systému ETCS.
Významnou částí této investice byla stavba dvoukolejného mostu přes řeku Labe, který má celkovou hmotnost 1 350 tun a byl realizován ve třech fázích. Jeho opěry a pilíře jsou vyrobeny z železobetonu a samotný most má délku přes 140 metrů.
Modernizace a zdvoukolejnění železniční trati Pardubice-Rosice nad Labem – Stéblová by mělo být dokončeno na konci tohoto roku. V květnu se také začne dvoukolejně jezdit mezi hlavním nádražím v Pardubicích a Rosicemi nad Labem, což představuje další krok v procesu modernizace pardubického uzlu.
Tato stavební akce je spolufinancována Evropskou unií prostřednictvím Fondu soudržnosti v rámci Programu Doprava 2021–2027. Národní financování je zabezpečeno ze strany Státního fondu dopravní infrastruktury.
Zdroj a foto: Správa železnic, státní organizace