Vůz Ečs oslavuje své výročí: 50 let pražského metra
Dnes, před padesáti lety, se do pražského metra dostaly první vozy Ečs. Tato událost zaznamenala významný okamžik v historii metra v Praze. Vůz Ečs, známý také pod ruským označením 81-709, byl typem sovětských vozů metra vyráběných v Mytiščinském strojírenském závodě. Tyto vozy sloužily pražskému metru v období mezi lety 1974 a 1997 a byly považovány za nejstarší vozy v metru.
Vývoj a popis vozu Ečs
Vozů Ečs byl vyvinutý jako modifikace typu Ež1 (81-708) speciálně pro pražské metro. Podobné modifikace byly vyráběny i pro metra v dalších státech RVHP v průběhu 70. let. Název Ečs nese písmena, která symbolizují „Československo.“ Tento vůz vycházel z typů Ež, určených pro metro v Moskvě a Leningradu, a Ev, používaných v Budapešti.
Vůz Ečs měl čtyři dveře po každé straně vozu a jeho vozová skříň byla složena z rámu svařeného z ocelových profilů, ke kterým byly připevněny stropnice pokryté ocelovým plechem a vnější boční stěny. Stěny a strop cestujícího prostoru byly pokryty hliníkovými plechy. Vůz byl vybaven elektrodynamickou brzdou, pneumatickou brzdou a ruční brzdou, a disponoval samočinným spřáhlem. Každý vůz měl také kabinu řidiče, což znamenalo, že v té době neexistovaly vložené vozy.
Praha přijímá vozy Ečs
V roce 1971, v době normalizace, rozhodla vláda o nákupu vozů Ečs místo vyvíjených českých vozů R1. První vozy Ečs byly dopraveny do ještě nedokončeného depa Kačerov od října 1973 a nesly evidenční čísla 1001–1050. V dalších letech 1975 a 1976 dorazilo do Prahy dalších 35 vozů.
V den otevření pražského metra 9. května 1974 byly soupravy tvořeny třemi vozy (celkem 12 souprav při tříminutovém intervalu). Od srpna 1975 byly nasazeny čtyřvozové soupravy a od února 1979 pak pětivozové soupravy.
I přesto, že byly vozy Ečs spuštěny do provozu, nebyly vhodné pro trasu A kvůli nedostatečnému osvětlení a náročnému profilu nové trati, zejména prudkému stoupání ze stanice Malostranská ke Hradčanské. Pro tuto trasu byla později pořízena modernější souprava metra 81-71.
Závěr éry vozů Ečs
Vozy Ečs byly konceptuálně zastaralé už v době své výroby a začaly zastarávat provozně kolem roku 1990. Postupně byly vyřazovány a poslední souprava v pravidelném provozu vyjela 29. června 1997. To uzavřelo jednu kapitolu v historii pražského metra, ale zároveň připomnělo významný mezník, kterým bylo přijetí vozů Ečs do metra před 50 lety. Tyto vozy zanechaly stopy v historii a paměti Pražanů a připomínají nám, jak se metropolitní doprava vyvíjela a měnila se v průběhu času.
Zdroj: Česká Wikipedie
Foto: Petr Novák, Wikipedia / CC BY-SA 2.5 DEED