Modernizace městského nádraží v Jihlavě: Budoucnost dopravy v regionu
Správa železnic dnes vyhlásila výběrové řízení na celkovou rekonstrukci městského nádraží v Jihlavě. Ve spolupráci s místní radnicí se zde plánuje vybudování centrálního dopravního terminálu. Projekt zahrnuje kompletní přestavbu kolejí, nový podchod a nahrazení stávající nádražní budovy novou stavbou. Výsledkem bude moderní přestupní uzel sloužící jako klíčový bod pro veškerou osobní dopravu v regionu.
„Jihlavské nádraží město je strategicky umístěné v blízkosti centra, což nás motivovalo k ambicióznímu cíli – přeměnit jej v hlavní dopravní uzel krajské metropole s možností budoucího propojení s vysokorychlostní tratí mezi Prahou a Brnem. Zúžení kolejí nám současně umožní uvolnit plochy pro rozvoj městské infrastruktury a výstavbu centrálního dopravního terminálu,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Městské nádraží v Jihlavě se stane moderním dopravním terminálem regionálního významu. „Pro cestující to znamená pohodlný přestup mezi osobní železniční, linkovou autobusovou a městskou hromadnou dopravou s dobrou propojeností s pěšími, cyklistickými a automobilovými trasami,“ uvedl primátor Jihlavy Petr Ryška.
Plánované úpravy zahrnují přednádražní prostory, nové trakční vedení, MHD zastávky, parkoviště P+R s 68 místy a komunikace kolem terminálu včetně okružní křižovatky. Projekt také zahrnuje nové veřejné osvětlení, pěší zóny a rozšíření veřejné zeleně.
Dvě nová nástupiště zajistí bezbariérový přístup a pohodlný nástup do vlaků. Cestující budou moci bezpečně dosáhnout nástupišť pomocí podchodu, který bude vést za kolejemi až do Mostecké ulice. K vlakům budou vedou schodiště doplněná výtahy.
Nová nádražní budova bude mít dvě podlaží. První podlaží bude sloučením odjezdové a příjezdové haly s vybavením pro krátkodobé čekání. Druhé podlaží bude sloužit jako samostatná čekárna pro přestupující cestující.
V rámci stavby budou instalovány nové informační panely a upraveno zabezpečovací a sdělovací vybavení. Provoz vlaků bude řízen ze stanice Jihlava, kde již bylo vybudováno řídicí pracoviště.
Celkové investiční náklady projektu se odhadují na 1 754 527 446 Kč. Nabídková cena stavebních prací v rámci výběrového řízení je limitována částkou 1 507 198 024 Kč bez DPH.
Realizace stavby Modernizace ŽST Jihlava město je navržena na spolufinancování Evropskou unií z Fondu soudržnosti v rámci Programu Doprava 2021–2027.
Zdroj a foto: Správa železnic, státní organizace