Transformace železniční stanice na Smíchově: Modernizace a nové perspektivy
Plánovaná proměna železniční stanice
Železniční stanice na pražském Smíchově se v nadcházejících letech změní na moderní dopravní terminál. Součástí tohoto projektu bude i současná nádražní budova, která projde kompletní rekonstrukcí. Správa železnic nyní vybrala projektanty stavby, kterými jsou společnosti SUDOP Praha a SUDOP EU, s nabídkovou cenou 39,5 milionu korun ve výběrovém řízení. Stavební práce budou probíhat od roku 2026 do roku 2028 a budou koordinovány s výstavbou terminálu Smíchov.
Modernizace a nová výstavba
Plánovaná stavba naváže na již probíhající modernizaci kolejiště stanice, která zahrnuje rekonstrukci všech nástupišť a podchodů. Stávající nádražní budova bude renovována a integrovaná do nového dopravního terminálu, s nímž se propojí do jednoho funkčního celku. Na místě jižního křídla vyroste čtyřpatrová novostavba, která bude obsahovat obchodní a gastronomické prostory a služby nejen pro cestující, ale i pro další návštěvníky této rušné části Smíchova.
Dopravní uzel pro budoucnost
Budoucí terminál Smíchov bude součástí rozsáhlé transformace celého území. Bude propojen s nově budovanou čtvrtí, tramvajemi i metrem, a nad nástupišti vznikne platforma s autobusovým nádražím pro dálkové i příměstské spoje. Bude zde k dispozici parkoviště P+R a kapacitní stání pro kola. Zastřešení nástupišť bude zároveň sloužit jako spojnice mezi Smíchovem a Radlicemi.
Historie a význam současné budovy
Současná nádražní budova na pražském Smíchově, která pochází z roku 1956, je po hlavním a Masarykově nádraží třetí nejvytíženější v Praze. V polovině 80. let minulého století se součástí její vstupní haly stal vchod do stanice metra Smíchovské nádraží na nově budované lince B.
Zdroj: Správa železnic, státní organizace
Foto: VitVit / Wikimedia Commons / CC BY-SA 4.0