Obnova historického nádraží v Teplicích: Nová fáze revitalizace železniční památky
Historicky cenná budova teplického nádraží opět zdobí lázeňské město. Dnes byla slavnostně dokončena rekonstrukce této památkově chráněné stavby správou železnic. V rámci renovace byla zrestaurována fasáda, střecha a první nástupiště s litinovým přístřeškem. První fáze prací, zahájená v srpnu 2022, si vyžádala celkové náklady ve výši 325 milionů korun. Další fáze, zaměřená na vnitřní prostory, je aktuálně ve fázi příprav.
Teplické nádraží slouží cestujícím od roku 1858 a představuje významný příklad novorománského slohu v české železnici. Ministerstvo dopravy pod vedením Martina Kupky se spolu s odborníky na památkovou péči a restaurováním snažilo vrátit budově její historickou podobu z 19. století. Kromě vnějších úprav se plánuje také revitalizace vnitřních prostor a výstavba nových parkovacích ploch pro veřejnost.
Renovace zahrnovala kompletní obnovu střechy a fasády, včetně výměny oken a dveří. Byly vyrobeny nové vstupní dveře na zakázku a provedeny úpravy v rozvodech vzduchotechniky a elektroinstalací v suterénu.
Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda zdůrazňuje, že součástí prací byla také rekonstrukce prvního nástupiště, včetně obnovy litinových sloupů historického zastřešení.
Stavba byla svěřena společnosti Chládek a Tintěra. Celkové investice do první fáze rekonstrukce dosáhly 325 milionů korun, přičemž náklady na stavební práce činily 238,5 milionu korun. Projekt je plánován tak, aby byl spolufinancován Evropskou unií z prostředků Nástroje pro oživení a odolnost (RRF).
Druhá fáze prací zaměřená na obnovu vnitřních prostor historické budovy je momentálně ve fázi dokončení projektové dokumentace.
Teplice nejsou jediným místem, kde Správa železnic obnovuje historické stavby. Práce na Fantově budově v pražském hlavním nádraží, Plzni, Českých Budějovicích a Světlé nad Sázavou jsou již dokončeny nebo téměř dokončeny. Naopak, v Žatci a Ostravě-Vítkovicích začaly práce na transformaci budov. V Pardubicích bude navázána obnova výškové budovy nádraží rekonstrukcí odbavovací haly, a také bude dokončena renovace Fantovy budovy a teplického nádraží. Další plánované rekonstrukce proběhnou pod dohledem památkářů v Chebu, Klatovech a Plzni-Jižním Předměstí.
Správa železnic přistupuje k renovaci historicky cenných budov s citlivostí a úzkou spoluprací s památkáři. Cílem je navrátit těmto objektům jejich původní podobu s důrazem na správný výběr materiálů, což může prodloužit dobu rekonstrukce i její finální náklady.
Foto: VitVit / Wikimedia Commons / CC BY-SA 4.0 DEED
Zdroj: Správa železnic, státní organizace
Konečně