Dnes byla zahájená rekonstrukce nádraží v Jihlavě
Stavba moderního terminálu v Jihlavě propojí vlaky s autobusy i MHD. Cestující se mohou těšit na novou budovu, která bude mít dvě podlaží. V prvním je v plánu společná odjezdová a příjezdová hala a ve druhém pak samostatná čekárna pro přestupující cestující. Zrekonstruovanou stanici budou tvořit dvě nová nástupiště, ke kterým zajistí bezbariérový přístup podchod s výtahy. Nový podchod povede pod celým kolejištěm a v budoucnu se počítá s jeho vyústěním až v Mostecké ulici na druhé straně nádraží. Modernizaci centrálního dopravního terminálu zajišťuje Správa železnic.
„Cestující získají pohodlný přestup mezi jednotlivými druhy veřejné dopravy, v nové nádražní budově najdou veškeré potřebné zázemí. V budoucnu budou tuto stanici navíc obsluhovat také vysokorychlostní vlaky z Prahy do Brna, které tam budou zajíždět po nové trati postavené podél dálničního přivaděče,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Dokončení stavby v režii Správy železnic se plánuje v polovině roku 2026 a její celkové investiční náklady dosahují 1 754 527 446 Kč.
O přestavbu přednádražního prostoru se v rámci projektu Centrální dopravní terminál (CDT) Jihlava – I. etapa postará město, konkrétně společenství firem IMOS, GEOSAN a Metrostav DIZ, které vyhrálo výběrové řízení. V plánu je přestupní terminál pro potřeby MHD a veřejné linkové dopravy, parkoviště P+R s 68 místy a komunikace podél centrálního dopravního terminálu včetně dopravního napojení na ulici Havlíčkova a třídu Legionářů. Součástí projektu je rovněž výstavba přístupových chodníků, opěrných zdí, zastávek náhradní dopravy, veřejného osvětlení, odvodnění komunikací a dešťové kanalizace, informačního systému pro cestující a mobiliář, řešena bude také veřejná zeleň a další technická infrastruktura. „Přínosem nového dopravního terminálu bude jeho větší komfort pro cestující, lepší dopravní dostupnost Jihlavy po železnici, posunutí hlavního vlakového nádraží do centra města a v neposlední řadě také revitalizace veřejného prostoru v této oblasti Jihlavy,“ uvedl primátor Petr Ryška.
Plánuje se také vybudování nového trakčního trolejového vedení, které zajistí napojení terminálu na stávající úseky trolejbusových tratí na ulici Havlíčkova a třídu Legionářů. Evropské dotace.
Projekt výstavby I. etapy CDT bude spolufinancován dotací ve výši 120,79 milionu Kč z Integrovaného regionálního operačního programu. Vzhledem ke svému rozsahu a mimořádnému významu je tento projekt zařazen mezi strategické projekty EU.
Zdroj, foto, vizualizace:
Město Jihlava