Požár v tunelu Valík!


n200605261925 P5250065
0 0 hlasy
Hodnocení článku

Ve čtvrtek 25. května 2006 proběhl první zkušební požár v nově budovaném tunelu pod vrcholem Valík. Cílem bylo prozkoumání chování ohně za specifických podmínek a vyzkoušení jeho účinků. Akce proběhla za velkého zájmu odborné veřejnosti i medií. ( Podrobnější informace a foto v článku)Zkušební požár v Tunelu Valík se provedl vzhledem k jeho chystanému uvedení do provozu v posledním čtvrtletí tohoto roku. Podle směrnice Evropské komise 2004/54/EC musí být před každým uvedením silničního tunelu do provozu ověřena jeho požární bezpečnost. Důvodem, proč Evropská unie věnuje zvýšenou pozornost bezpečnosti  v silničních tunelech, je série tragických požárů v silničních tunelech z 90. let minulého století. V českých podmínkách je zkušební požár v tunelu Valík unikátní projekt, který byl připravován po několik měsíců a podílela se na něm řada odborníků. Vedle specialistů Ministerstva vnitra ČR – generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR, Technického ústavu požární ochrany, HZS Plzeňského, HZS Moravskoslezského a HZS Jihomoravského kraje, Ředitelství silnic a dálnic ČR, Metrostav a.s., Fakulta inženýrství Vysoké školy báňské – Technické Univerzity v Ostravě a Pragoprojekt a.s..

Realizace zkušebního  požáru – proběhly dva zkušební požáry ( hoření 170 litrů benzínu na  ploše 4×4 m a ve výšce 50 cm nad vozovkou, což odpovídá požáru osobního automobilu).  Během požárů byla provedena řada měření, která by měla v budoucnosti sloužit pro standardizaci požární bezpečnosti v krátkých  silničních tunelech. Proběhlo měření teploty vzduchu i konstrukcí, směru a rychlosti šíření tepla, hustoty tepelného toku, optické hustoty kouře a šíření kouře.

 Foto č.1 – před počátkem požáru je vidět světlo posvítající z konce tunelu. Foto č.2.a 3. – po zapálení požáru kouř postupně zaplnil prostor. Po uhašení požáru začal opět prosvítat konec tunelu (foto 4).

1. n200605261922_Valik_1 n200605261923_Valik_2 2.

3. n200605261923_Valik_3 n200605261923_Valik_4 4.

Závěry běžného pozorovatele ? Po zapálení požáru se během velmi krátké chvilky vytvořila hustá neprůhledná kouřová clona, která zaplnila celý profil tunelového tubusu. Kouř zaplnil prostor a postupoval ve směru proudění vzduchu.  Po uhašení požárů se poměrně rychle kouř rozplynul , otázkou měření je, jak dlouho zůstaly jedovaté zplodiny ve vzdychu a kdy by byl vstup do tunelu opět bezpečný. ! Od hořícího automobilu v tunelu –  co nejrychleji ven a mimo dosah nedychatelného kouře!

 

Tunel Valík je součástí dálničního obchvatu D 5 kolem města Plzně.

Délka tunelu 380 m.

Dvě tunelové trouby široké 11,5 m a vysoké 8,2 m.

Maximální sklon je 4 %.  Plánované uvedení do provozu 10/2006.

n200605261925_P5250065 n200605261926_P5250085


Jak bude reklama vypadat?
-
Kup si reklamu pod tímto článkem jen za 50 Kč
Zobrazit formulář pro nákup
0 0 hlasy
Hodnocení článku
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Další články z IZDoprava.cz

Stránka načtena za 2,44570 s | počet dotazů: 211 | paměť: 26144 KB. | 16.02.2025 - 07:11:49