Turci otevřeli nový nejdelší visutý most – 1915 Çanakkale Bridge


1915 Canakkale Bridge at night view
0 0 votes
Hodnocení článku

Most 1915 Çanakkale (turecky 1915 Çanakkale Köprüsü), známý také jako Dardanelský most (Çanakkale Boğaz Köprüsü), je silniční visutý most v provincii Çanakkale v severozápadním Turecku. Most se nachází jižně od měst Lapseki a Gelibolu a překlenuje Dardanelskou úžinu asi 10 km jižně od Marmarského moře. Most byl oficiálně otevřen prezidentem Recepem Tayyipem Erdoganem 18. března 2022 po zhruba pěti letech výstavby. Letopočet „1915“ v oficiálním tureckém názvu je poctou významnému námořnímu vítězství Osmanské říše nad Brity a Francouzi během první světové války.

Most je nejdelším visutým mostem na světě – s hlavním rozpětím 2 023 m překonává most Akaši Kaikyo (1998) v Japonsku o 32 m (105 stop). Je ústředním bodem plánované 321 km dlouhé dálnice Kınalı-Balıkesir za 2,8 miliardy USD, která spojí dálnice O-3 a O-7 ve východní Thrákii s dálnicí O-5 v Anatolii.

Most je po třech mostech přes Bospor a dvou tunelech pod ním prvním pevným přechodem přes Dardanely a šestým mostem přes Tureckou úžinu.

Projekt

Most navrhly společnosti COWI A/S a PEC (Pyunghwa Engineering Consultants v Jižní Koreji, pouze pro balíčky Cable Design a Approach Bridge Design). Společnosti Arup a Aas-Jakobsen se na projektu podílely jako nezávislý ověřovatel návrhu (IDV). Poradci správce jsou společnosti Tekfen a T-ingénierie.

Celková délka mostu je 3 563 m a spolu s příjezdovými viadukty dosahuje délky 4 608 m, čímž překonává celkovou délku mostu Osman Gazi a jeho příjezdových viaduktů o 527 m a stává se tak nejdelším mostem jakéhokoli typu v Turecku.

Výška obou věží mostu je 318 m (1 043 stop), což z něj činí druhý nejvyšší most v Turecku po mostu Yavuz Sultan Selim a třetí nejvyšší stavbu v zemi. V mezinárodním měřítku je most šestým nejvyšším mostem na světě, čímž překonal most Sutong v Číně. Mostovka mostu je vysoká 72,8 m (239 stop), široká 45,06 m (147,8 stop) a její maximální tloušťka je 3,5 m (11 stop). Mostovka nese šest jízdních pruhů dálnice (tři v každém směru) spolu se dvěma chodníky na každé straně pro údržbu.

Historie

V 90. letech 20. století se objevily návrhy na stavbu mostu přes Dardanelský průliv. V roce 2012 byl most navržen znovu a v roce 2014 se stal součástí seznamu budoucích dopravních projektů turecké vlády. V září 2016 vláda oficiálně zahájila projekt výstavby mostu. Nabídky na zakázku na výstavbu mostu byly podány v roce 2017. Zakázku získalo konsorcium, v němž jsou vedle jihokorejských společností DL Holdings a SK Ecoplant také turecké společnosti Limak Holding a Yapı Merkezi.

Stavba byla zahájena v březnu 2017. Dokončení mostu bylo původně plánováno na září 2023, později však bylo posunuto na březen 2022. Dne 16. května 2020 byla dokončena druhá věž na straně Gallipoli (evropské pobřeží). Do 13. listopadu 2021 bylo dosaženo všech blokových palub. Provoz na mostě byl zahájen 18. března 2022 za cenu mýtného 200 lir (12,20 EUR).

Symbolika

K mostu se váže několik symbolických čísel:

  • číslo 1915 v názvu,
  • výška místa křížení hlavního kabelu (318 m),
  • a datum otevření (18. března),
  • vše souvisí s datem osmanského námořního vítězství, 18. března 1915, během námořních operací v kampani Gallipoli.
  • Délka hlavního rozpětí mostu (2023 metrů) zase odkazuje na sté výročí vzniku Turecké republiky (1923-2023).

  • Zdroj: Anglická Wikipedi
  • Foto: Maurice Flesier; Wikimedia Commons; CC BY-SA 4.0
Licence Creative Commons - Článek na Kritiky.cz, jehož autorem je Jiří Borový, podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ-Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní .

Jak bude reklama vypadat?
-
Kup si reklamu pod tímto článkem jen za 50 Kč
Zobrazit formulář pro nákup
0 0 votes
Hodnocení článku
Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments

Další články z IZDoprava.cz

Stránka načtena za 1,91979 s | počet dotazů: 210 | paměť: 20434 KB. | 30.04.2024 - 11:58:50