V blízkosti budoucí dálnice D4 jsou instalovány včelí úly
Společnost Via Salis umístila v blízkosti budoucí dálnice D4, která se staví v modelu PPP, deset včelích úlů. Instalace včelstev je součástí ambiciózní environmentální strategie, navazující na závazky akcionářů Via Salis. Desítka včelích úlů byla instalována hned na začátku prvního úseku (Háje-Milín) z celkem 32 kilometrů budoucí dálnice D4. Na instalaci přitom Via Salis spolupracuje s včelařem Davidem Zítkem ze společnosti Pražská včela. „V jednom úlu je zhruba 80 tisíc včel, takže celkově se jedná o 800 tisíc včel,“ uvedl David Zítek.
Projekt včelích úlů startuje ještě v průběhu výstavby a po jeho vyhodnocení a dokončení D4 v roce 2024 budou včelstva rozmístěna i v dalších lokalitách. Patronem prvních včelích úlů na Via Salis se stala zpěvačka Heidi Janků, která úly pokřtila spolu s generálním ředitelem Via Salis Christianem Biegertem, senátorem za příbramský obvod, Petrem Štěpánkem a Vladimírem Vojáčkem, starostou Milína, v jehož katastru se úly nachází. K environmentálním plánům Via Salis v souvislosti se vznikající dálnicí D4 patří mimo jiné snižování uhlíkové stopy, ochrana biodiverzity, snižování spotřeby vody a minimalizace odpadu. Do cílů v oblasti podpory biodiverzity patří i instalace včelích úlů, hmyzích hotelů, nebo vytvoření tzv. motýlí dálnice neboli výsadba divokých luk v blízkosti dálnice.
Do této oblasti spadá i vznik biokoridorů pro bezpečný pohyb divoké zvěře. Společně s propustky pod dálnicí bude po zprovoznění celého úseku dálnice v roce 2024 takových přechodů a podchodů pro zvěř existovat dvacet. Obojživelníky chrání v průběhu stavby 16 kilometrů speciálních mobilních zábran, které později vystřídají pevné naváděcí stěny. K péči o životní prostředí patří vybudování retenčních nádrží na srážkovou vodu i fakt, že na dvou dálničních odpočívkách s čerpacími stanicemi vzniknou rychlonabíjecí stanice pro elektromobily. Provozní budovy na D4 budou osazeny solárními panely a budou tak částečně energeticky soběstačné. Při vlastní stavbě se klade důraz také na cirkulární ekonomiku a maximální opětovné použití vytěženého materiálu. Na D4 se zrecykluje téměř 100 % vyfrézovaného asfaltu. Zemina, která byla z budoucí trasy dálnice odstraněna, se využívá k pokrytí náspů i zářezu, ornice pak poslouží zemědělcům pro zvýšení bonity jejich polí. Pro budování podkladových vrstev dálnice se používá kamenivo především z lokálních zdrojů, čímž se snižují zejména emisní zátěže plynoucí z dopravy na velké vzdálenosti.
Stavba bude podle smlouvy se státem hotova v prosinci 2024 a dalších 25 let bude konsorcium dálnici provozovat. Stavební práce provádí DIVia stavební, která patří do skupiny VINCI Construction CS, provoz a údržba na existujících téměř 16 kilometrech je od 1. 7. 2021 v rukou společnosti Via Salis Operations, vlastněné ze 100 % VINCI Highways.
Zdroj a foto:
Via Salis