Tatra T1 slaví 70 let
Je tomu už 70 let, kdy začala slavná tramvajová výroba v tehdejším Československu. 22. 11. 2021 vyjel první kultovní vůz dle americké koncepce PCC. První tramvaj, která zaplnila pražské tramvajové tratě a její následovníci zaplnili celou Evropu východního bloku. Jedná se Tatru T1, která se vyráběla v podnicích Tatra Smíchov a ČKD Stalingrad a byla nahrazena typem T2 ihned v roce 1955. Je to jednosměrný jednočlánkový čtyřnápravový vůz se dvěma dvounápravovými podvozky a podlahou v jedné úrovni. Na pravé straně má troje elektricky ovládané skládací dveře. V době vzniku byly přední dveře pouze pro nástup. Lidí procházeli kolem průvodčího a pro výstup sloužili 2. a 3. dveře. K sezení sloužili koženkové lavice pod okny, pouze ostravské tramvaje měli příčné uspořádání.
Tramvaj byla vybavena tyčovým sběračem proudu, který byl v 60. letech nahrazen pantografem. Napájecí napětí je 600 V stejnosměrných s polaritou + v troleji a – v koleji. Vůz tramvaje lze, dle přání zákazníků, upravit na opačnou polaritu. Vůz tramvaje lze spojovat až do počtu tří kusů mezi kterými byla zásuvka mnohočlenného řízení.
V roce 1951 byl vyroben první prototyp, který začal v Praze jezdit 22. listopadu 1951. Tramvajové vozy Tatra T1 jezdili pro Praze až do roku 1983 a momentálně je ve pražské vozovně Střešovice vystaven jeden provozuschopný vůz, který slouží k historickým jízdám. Celkem vyrobeno v letech 1951 až 1958 287 vozů.
Foto:
- T1 5001 cropped.jpg | ŠJů | CC BY-SA 4.0
- DOD vozovna Strašnice, 5002, interiér, zadní část.jpg | ŠJů | CC BY-SA 4.0