Na testovacím okruhu v Plzni jezdí tramvaj vybavená antikolizním systémem ACS


0 0 hlasy
Hodnocení článku

Na vývoji technologie spolupracuje konsorcium partnerů zahrnující INTENS Corporation, Škoda Group, CEDA Maps, Západočeskou univerzitu v Plzni a ČVUT v Praze v rámci výzkumného projektu DIDYMOS, který je financován z programu DOPRAVA 2020+ Technologické agentury ČR ve spolupráci s Ministerstvem dopravy. Tramvaj, která vznikla v rámci výzkumného projektu DIDYMOS, je osazena speciálními jednotkami umožňujícími komunikovat s dopravní infrastrukturou a orientovat se v prostoru díky kamerám a lidarům. Za využití aktuálních a velmi přesných mapových podkladů dokáže reagovat na nepředvídatelné události, které mohou během jízdy nastat. Mezi ně patří například překážky na trati či přecházející chodci.

Do vozu byla nainstalovaná také jednotka umožňující C2X komunikaci. Tu operátor O2 v minulosti úspěšně otestoval v rámci evropského projektu C-Roads. „Za využití 5G sítě dokáže tramvaj komunikovat s ostatními prvky na trase, upozorní řidiče například na blížící se vozidlo IZS, zajistí vozu přednostní průjezd křižovatkou, a cestujícím tak přinese vyšší bezpečnost i zpřesnění jízdních řádů,“ popisuje Martin Volný, jednatel společnosti INTENS Corporation, hlavní přínosy moderních technologií v tramvaji.

Pro projekt byla využita tramvaj Škoda 40T, do které Škoda Group instalovala vlastní antikolizní systém ACS vyvinutý speciálně pro tramvaje. Ten je jedním ze základních stavebních prvků autonomní dopravy. Během pilotních testů na tramvajové smyčce u kampusu Západočeské univerzity v Plzni výzkumníci ověřili reakce tramvaje v kritických situacích. Testy zahrnovaly nasazení nově instalovaných technologií, jako jsou lidary, kamery a komunikační jednotky V2X, v kombinaci s antikolizním systémem tramvaje. Testování pokrývalo automatickou detekci překážky v průjezdném profilu tramvaje, rozpoznání vozu přijíždějícího ze slepého úhlu i upozornění na blížící se a následně zasahující vozidlo IZS. Během testů se ověřovala i schopnost tramvaje automatizovaně detekovat a dále informovat okolní vozidla o nehodě. Součástí projektu bylo i obohacení stávajícího 3D modelu města Plzně o pilotní oblast s tramvajovou smyčkou. „Naše práce spočívala především ve vizualizaci dat z digitálního dvojčete tramvajového úseku nad 3D modelem Plzně a rozšíření tohoto modelu o vybrané 3D objekty z HD map, které budou využitelné nejen pro potřeby autonomního řízení, ale i další agendy města Plzně,” vysvětlil Karel Janečka z Fakulty aplikovaných věd Západočeské univerzity v Plzni. Doplněný model v budoucnu umožní další testování autonomních systémů, a to nejen na tramvajích, ale i na automobilech.

K vývoji autonomní tramvaje přispívá i testovací polygon, který byl na Borech zprovozněn loni v létě. „Chytré křižovatky byly rozšířeny o další čidla pro zkoušky antikolizního systému, jenž autonomní tramvaj potřebuje. Pro Plzeň je důležité, že inovativní věci vznikají právě tady, protože tím dávají příležitost talentovaným Plzeňanům uplatnit se v oblasti vyspělých technologií. Autonomní mobilita tak zapadá i do ekosystému PINE, který podporuje technické vzdělávání a inovativní podnikání v regionu,“ vysvětluje radní města Plzně pro oblast Smart Cities a podporu podnikání Daniel Kůs, do jehož gesce patří i činnost Správy informačních technologií města Plzně. Právě ta stojí za projektem testovacího polygonu pro autonomní mobilitu i za ekosystémem PINE.

Projekt DIDYMOS, financovaný z programu DOPRAVA 2020+ Technologické agentury ČR, probíhá od roku 2022. Letos byly představeny dosažené výsledky, které se postupně začnou zavádět do praxe, nejprve v testovací verzi a následně jako standardní součást tramvají a tramvajových tratí.

 

Zdroj a foto:

Škoda Transportation


Jak bude reklama vypadat?
-
Kup si reklamu pod tímto článkem jen za 50 Kč
Zobrazit formulář pro nákup
0 0 hlasy
Hodnocení článku
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Další články z IZDoprava.cz

  • V Plzni se vyrábí nejdelší tramvaj světa19. března 2025 V Plzni se vyrábí nejdelší tramvaj světa Plzeňská firma Škoda Group  vyrábí celkem dvanáct dlouhých tramvají  Škoda ForCity Smart 38T. Nové vozy vyrazí do metropolitní oblasti Rýn-Neckar. Tato unikátní vozidla je součástí plně […]
  • Tramvaj Škoda ForCity Smart Boon dostala ocenění za design28. června 2024 Tramvaj Škoda ForCity Smart Boon dostala ocenění za design Tramvaj z dílny Škoda Group, Škoda ForCity Smart Bonn, se od teď pyšní oceněním Red Dot Award v kategorii Red Dot Award: Product Design 2024. Toto moderní, plně nízkopodlažní vozidlo, […]
  • Škoda Group představila modernizované tramvaje pro švédský Göteborg14. června 2024 Škoda Group představila modernizované tramvaje pro švédský Göteborg Společnost Škoda Group zahájila modernizační práce na göteborských tramvajích typu M31. Modernizace tramvají budou probíhat v ostravské výrobním závodě Škoda Group až do roku 2028. […]
  • V ulicích Plzně se v příštích letech objeví nové trolejbusy30. prosince 2022 V ulicích Plzně se v příštích letech objeví nové trolejbusy Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP) podepsaly se Škoda Group rámcovou smlouvu na dodání až 33 trolejbusů typu Škoda 26Tr a až 20 trolejbusů typu Škoda 27Tr. Dodávka vozidel započne už […]
  • V Chotěbuzi se české tramvaje osvědčily10. prosince 2022 V Chotěbuzi se české tramvaje osvědčily Dopravní společnost Cottbusverkehr GmbH (CV) z německé Chotěbuzi, která v roce 2021 podepsala smlouvu se Škoda Group na dodávku 7 tramvají, se rozhodla zužitkovat opci a objednala dalších […]
  • Tramvaje ForCity Smart  se v Plzni osvědčily25. května 2022 Tramvaje ForCity Smart  se v Plzni osvědčily Proto Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP) pořídí dalších deset moderních tramvají od Škody Transportation. První dva velkokapacitní vozy Škoda 40 T jezdí v Plzni od minulého roku a v […]
  • Ulicemi Plzně jezdí Vánoční tramvaj7. prosince 2021 Ulicemi Plzně jezdí Vánoční tramvaj Vánočně nazdobené tramvaje jezdí v Brně, Ostravě, Mostu a v Plzni. Dnes přinášíme informace Dopravního podniku města Plzeň, který  připravil jízdy svátečně nazdobenou tramvají. Zájemci […]
  • V Plzni se testuje nová tramvaj Škoda ForCity Smart12. října 2021 V Plzni se testuje nová tramvaj Škoda ForCity Smart Nové vozidlo je na testovacích jízdách bez cestujících od září letošního roku. Tříčlánkové tramvaje s technickým označením 40T jsou k vidění na lince č. 4 od univerzity na Košutku. Tramvaj […]
  • Na první adventní neděli vyjede v Plzni  na svou trasu vánoční tramvaj24. listopadu 2020 Na první adventní neděli vyjede v Plzni  na svou trasu vánoční tramvaj V neděli 29. listopadu 2020 vyjede z vozovny Slovany na svou první okružní jízdu na lince.2 speciálně vyzdobená vánoční tramvaj. Zpříjemňovat předvánoční čas bude v Plzni již třetím rokem […]
  • V Bonnu budou jezdit tramvaje vyrobené v Plzni17. prosince 2019 V Bonnu budou jezdit tramvaje vyrobené v Plzni Plzeňská společnost Škoda Transportation dodá do německého města Bonn celkem 26 moderních vozidel z platformy ForCity Smart. Důležitou součástí kontraktu jsou exkluzivní dodávky náhradních […]
Stránka načtena za 2,70902 s | počet dotazů: 223 | paměť: 21918 KB. | 20.05.2025 - 00:41:19