Systém sdílení jízdních kol bude v Ostravě pokračovat i v letošním roce
Ale s jiným provozovatelem, než tomu bylo loňském roce, kdy pilotní projekt bikesharingu rozjela firma Rekola Bikesharing s.r.o.. O sdílená kola byl zájem a město vyhlásilo veřejnou soutěž na provozovatele této služby v roce 2019. Do veřejné zakázky se přihlásily dvě společnosti – Rekola a nextbike. Vítězem veřejné zakázky se stala společnost nextbike Czech Republic s.r.o., jejíž nabídka byla vyhodnocena jako ekonomicky výhodnější. Nový dodavatel bude provozovat službu v Ostravě po dobu osmi měsíců. Rozhodla o tom v úterý 29. ledna 2019 rada města. Služba by mohla začít fungovat již 1. dubna, termín ukončení sezóny je 30. listopadu 2019, pokud by ale došlo k odkladu spuštění provozu, posunul by se také termín jeho ukončení. Oproti loňskému pilotnímu provozu bude ten letošní více než trojnásobný. Stanic s bicykly by mělo být až 200.
Letošní minimální počet požadovaných jízdních kol je pro duben a listopad 400, pro květen a říjen 500, pro červen, červenec, srpen a září minimálně 600 bicyklů. K dispozici budou kola městského typu s nízkým nástupem, nově budou všechna mít 3 rychlostní převody a každé z nich bude mít praktický košík v přední části kola. Samozřejmostí bude pravidelná redistribuce kol po městě. Stejně jako v pilotním provozu bude prvních 15 minut výpůjčky zdarma a dalších 45 minut nebude stát více než 25 korun. Město pro zachování ceny příznivé pro uživatele bude platit provozovateli za každou výpůjčku kola necelých 10 korun (9,5 Kč s DPH). Město předpokládá, že za osm měsíců vítězi veřejné zakázky zaplatí 4,5 milionu korun. Nabídka společnosti Rekola byla zhruba o pětinu vyšší. Kola budou uživatelé odkládat do cyklostojanů, stejně jako v loňském roce. Stojany se rozšíří do řady dalších ostravských obvodů. Moravská Ostrava a Přívoz jich bude mít 60, Slezská Ostrava 18, Mariánské Hory a Hulváky 21, Vítkovice 20, Jih 25, Poruba 45 kusů a Hošťálkovice 1.
Rada města zároveň rozhodla o dodavateli stojanů. Vítěz veřejné zakázky společnost Kolář a Syn spol. s r.o. jich vyrobí celkem 470 za 1,1 milionu korun bez DPH. Vyrobí 270 trojstojanů a 200 jednoduchých stojanů. Trojstojany budou mobilní a budou umístěny vždy minimálně dva vedle sebe, každé takové stanoviště bude mít tedy kapacitu pro uložení až 12 kol. Jednoduché stojany budou umisťovány na pevno podle potřeby a prostorových možností dané lokality.
Německá společnost Nextbike funguje už více než 14 let a je u našich západních sousedů největším poskytovatelem sdílených kol. Vedle více než 60 německých měst navíc funguje i v zahraničí, od Spojených států přes Velkou Británii, Nizozemsko, Polsko až po Kypr nebo Dubaj. V září loňského roku vznikla Společnost Nextbike Czech Republic s.r.o., s většinovým podílem německé firmy nextbike GmbH.
Ani bikesharingová společnost Rekola není na českém trhu žádným nováčkem. Loni v září oslavila 5 let podnikání.
Zdroj: Ostrava