Projekt TRANS TRITIA má pomoci řešit dopravu v Moravskoslezském kraji
Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje je partnerem mezinárodního dopravního projektu TRANS TRITIA, který má pomoci dostat nákladní dopravu ze silnic na železnice a vodní cesty a týká se území čtyř příhraničních krajů Česka, Polska a Slovenska. Projekt, jehož příprava a schvalovací proces probíhaly v letech 2016 a 2017, odstartoval loni a nyní se zpracovatelé projektu setkali se zainteresovanými subjekty v Ostravě, aby získali zpětnou vazbu k možnostem využití vodních cest pro nákladní dopravu.
„Cílem projektu je zlepšit informovanost, plánování a koordinaci mezi regionálními orgány, správci dopravních sítí a účastníky nákladní dopravy. Projekt je zaměřen na přeshraniční, nadnárodní i meziregionální spolupráci,“ uvedl Pavel Santarius, projektový manažer Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje s tím, že snahou je především pomoci naplnit strategii EU o dopravě, kdy třicet procent současné nákladní dopravy by se mělo v roce 2030 přesunout ze silnic na železnici nebo vodní cestu.
Odborníci z Dopravního projektování v Ostravě, slovenského Výskumného ústavu dopravného v Žilině, Žilinské univerzity v Žilině, polské Hornoslezské agentury pro podnikání a rozvoj a Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje, což jsou instituce, které se do projektu zapojily, budou tvořit strategii multimodální dopravy a dopravní model zabývající se přeshraniční nákladní dopravou. V nich budou například stanoveny trasy a objemy klasických i nadrozměrných nákladů v současnosti a možná řešení v budoucnu, dále uvedeny technické podmínky pro zachování kontinuity dopravy přes státní hranice či vyhodnoceny úspory, které může přinést přesun nákladů na vodní cestu.
Účastníci projektu proto v Ostravě diskutovali zejména o využití prodloužení splavnosti řeky Odry z polského města Kędzierzyn-Koźle až na území České republiky a na slovenské straně o výstavbě Vážské vodní cesty do Žiliny.
Výstavba zmíněných úseků vodních cest by měla být dalším impulsem pro hospodářský rozvoj regionů na styku tří států. Shodli se na tom i přítomní účastníci, například Gabriela Tomik z polského ministerstva námořního hospodářství a vnitrozemské plavby, Petr Forman, poradce českého prezidenta Miloše Zemana, Andrej Dávid z žilinské univerzity, dále také zástupci dopravních firem z Česka či Polska – společností NOSRETI, AWT, dále Rady Kapitanů či ESA Poland, nebo představitelé stávající říčních přístavů na Odře ve Slezském vojvodství i Opolském vojvodství v Polsku, kteří hovořili o nutnosti vodní cesty pro přepravu zboží a nákladů zejména z průmyslových center na území Evropského seskupení pro územní spolupráci TRITIA.
Dopravní projekt TRANS TRITIA, který poběží až do druhé poloviny roku 2020, je spolufinancovaný Evropskou unií programem Interreg Central Europe. Projekt se v dalších etapách bude také zabývat možnostmi přesunu nákladní dopravy ze silnic na železnice a propojením logistických center.