V Pardubicích začala rekonstrukce nádražní budovy
Správa železnic podepsala 18.11.2020 smlouvu se zhotovitelem první etapy rekonstrukce nádražní budovy v Pardubicích. Rekonstrukci bude realizovat společnost tvořená firmami Chládek a Tintěra, Pardubice a EUROVIA CS. Stavba, jejíž náklady dosahují 613,8 milionu korun, bude připravena v režimu P+R, který zahrnuje jak zhotovení projektu, tak samotnou realizaci stavby. Vybraný zhotovitel začne s projektováním letos v listopadu, samotné stavební práce začnou v polovině příštího roku. V první etapě se počítá s rekonstrukcí střední výškové části výpravní budovy (tzv. Sirius), která bude nově sloužit jako školicí středisko Správy železnic. Zhruba od ledna 2023 budou pokračovat práce v samotné výpravní budově včetně veřejně přístupných prostor. Výjimku tvoří eskalátory z podchodu do haly, které jsou součástí první fáze, a začne se s nimi už za rok. Díky rozdělení stavby na etapy se minimalizuje negativní dopad na cestující. Veřejné prostory budovy budou pokryty Wi-Fi, bude modernizován informační systém pro cestující a díky nepřetržitému kamerovému dohledu nebo poplachovému zabezpečení a tísňovému systému dojde ke zvýšení bezpečnosti. Veřejnost se díky rekonstrukci může také těšit na rozšíření komerčních a gastronomických služeb v odbavovací hale.
V čekacích prostorách bude vyhrazena i samostatná čekárna pro matky s dětmi se zázemím. Kompletní rekonstrukcí projdou i místnosti pro řízení provozu a administrativní prostory pro provozovatele dráhy a dopravce, pro provozní potřeby budovy je navržen automatický parkovací systém. V nádražní budově cestující ocení doplnění tří eskalátorů na každé ze schodišť do podchodů (celkem tedy šesti) a výtahy pro potřeby bezbariérového přístupu do všech částí budovy včetně hygienického zázemí. Nabídka služeb bude rozšířena o cykloboxy s možností nabíjení elektrokol. Rekonstrukci výpravní budovy plánuje Správa železnic ukončit na přelomu let 2024 a 2025.
Historie budovy začala za druhé světové války, kdy se staly Pardubice jedním z prvních měst, která byla spojenci bombardována. Při náletu dne 24.8.1944 byly zasaženy obce Svítkov, Popkovice, úplně zničen cukrovar a těžce poškozeno původní nádraží, které fungovalo od roku 1859. V září 1944 byla provizorně upravena nádražní budova a v této podobě dosloužila až do roku 1958. Architektonická soutěž na stavbu nové nádražní budovy byla vyhlášena již v roce 1948, při níž Ministerstvem dopravy vyzvalo architekty Františka Cubra a Zdeňka Pokorného, akademického architekta Františka Marka a pardubické architekty Karla Řepu a Karla Kalvodu. Ti přizvali ke spolupráci Dandu a byli nakonec komisí vybráni. Město pro stavbu nového nádraží nabídlo ČSD pozemky cukrovaru, rovněž zničeného při náletu, západně od dosavadní stanice. Veřejnosti začala budova sloužit 1. května 1958. Železniční stanice představuje významný železniční uzel na trati mezi Prahou a Olomoucí. Staniční budova v Pardubicích je jednou z nejvýznamnějších staveb poválečného funkcionalismu.
Zdroj: SŽDC