Nedostatek řidičů ohrožuje provoz logistických společností
V České republice chybí 25 000 profesionálních řidičů. Podle posledních průzkumů Mezinárodní unie silniční dopravy (IRU)1 největším nedostatkem trpí logistické firmy, které postrádají 20 000 řidičů kamionů. Zbylých 5 000 chybí v autobusové dopravě. Podle zprávy IRU bylo 84 procent logistických společností nuceno omezit svůj rozvoj a zároveň 80 procent dopravců hlásilo zvýšení nákladů. Podle Institutu silniční dopravy ČESMAD svou profesi každoročně pověsí na hřebík až 8 000 řidičů. Nově jich však za volant usedne pouze 5 000, což problém logistických firem ještě prohlubuje. „Potenciální mladé zaměstnance odrazuje náročnost práce, neustálý život na cestách a také velká odpovědnost za svěřený náklad,“ uvádí Ondřej Stöhr, jednatel společnosti Conti RSC, největšího českého dopravce v silo cisternové dopravě. „Řidič musí znát dopravní předpisy v různých zemích, včetně pravidel nařízených přestávek. Současně odpovídá za správnou nakládku a rozložení nákladu,“ vysvětluje Stöhr. I když podle něj řidičům pomáhají moderní technologie v podobě kontroly váhy nebo rychlosti, ti nejlepší získávají zkušenosti až letitou praxí.
Jedním z řešení nedostatku řidičů by mohlo být zjednodušení procesu zaměstnávání zahraničních pracovníků na řidičské pozice. Z výsledků výzkumu IRU vyplývá, že v Česku je pouhých 12 procent řidičů cizinců, kdežto v zemích Evropské unie se podíl pohybuje průměrně okolo 37 procent. Důvodem nízkého zastoupení zahraničních řidičů v Česku je dlouhodobě nepříznivá situace v oblasti získávání pracovních a pobytových povolení cizinců. V současné době trvá proces zaměstnání cizince a vyřízení zaměstnanecké karty řádově čtyři až osm měsíců. V zahraničí, například v Polsku, je přitom možné stejného zahraničního pracovníka zaměstnat v řádu týdnů, v případě řidičů z Ukrajiny dokonce za 14 dnů. Podle ministra dopravy Martina Kupky se na dlouhých lhůtách podepisuje nedostatečné personální pokrytí, včetně technického a finančního zabezpečení na zastupitelských úřadech. Na čas je náročná i bezpečnostní prověrka uchazečů.
Zdroj a foto:
Conti RSC