Letiště Karlovy Vary hledá recept, jak nalákat zpět letecké společnosti


Za výrazným poklesem počtu cestujících stojí snížení poptávky ruské klientely po cestách do České republiky vlivem celkově zhoršené ekonomická situace v Rusku, zejména pak propad hodnoty rublu. Významně se na tomto výsledku rovněž podepsala částečná liberalizace provozu na lince mezi Moskvou a Prahou, kde od jara 2015 mohlo provozovat lety více dopravců, konkrétně po dvou z české i ruské strany. Tato změna měla přímý dopad na provoz leteckých linek do Karlových Varů. Se zvýšením konkurence došlo k zásadnímu poklesu cen přepravného na linkách mezi Moskvou a Prahou, což mělo za následek, že nejvýznamnější ruský touroperátor se dohodl na spolupráci se společností Transaero a část cestujících, kteří dříve přilétali do Karlových Varů přímými linkami společnosti Aeroflot, začala využívat levnějších linek Transaera do Prahy. Následkem toho došlo od dubna 2015 k přerušení provozu letecké společnosti Aeroflot do Karlových Varů.

Přestože snížení počtu cestujících přesáhnulo původní předpoklady, předběžné výsledky hospodaření ukazují, že se společnosti v roce 2015 dařilo hospodařit výrazněl lépe, než bylo odhadováno. Předběžné výsledky hospodaření společnosti za rok 2015 ukazují, že účetní ztráta dosáhne přibližně 5,7 miliónu korun, což je oproti finančnímu plánu výsledek lepší.“Se ztrátou jsme vzhledem k očekávanému poklesu počtu cestujících samozřejmě počítali a já musím ocenit, že management společnosti dokázal zavést taková opatření, díky kterým dosáhl podstatně lepších výsledků, než byly původně plánovány,“ uvedl náměstek hejtmana Karlovarského kraje Jakub Pánik.

Na tomto výsledku se podílela jak přijatá úsporná opatření a důsledné řízení nákladů společnosti, tak i skutečnost, že ne ve všech segmentech provozu došlo k poklesu výkonů. Na rozdíl od pravidelné dopravy došlo k navýšení výkonů v nepravidelné přepravě, kde byl zaznamenán zvýšený zájem o cesty do Karlových Varů privátními lety, což jsou zejména letadla kategorie „business jet“. Počet těchto pohybů v roce 2015 dosáhl celkem 1124, což znamená nárůst oproti předcházejícímu roku o 28%. Přestože se jedná o velmi lukrativní segment aktivit letiště, ani takto významný nárůst však sám o sobě nemůže vykompenzovat propad poptávky v pravidelné dopravě.

Pokud jde o výhled na rok 2016, společnost Letiště Karlovy Vary s. r. o. věří, že bude rokem obratu, dojde ke zlepšení situace a trend poklesu, zaznamenaný v posledních dvou letech, se otočí. Důvodem je zejména skutečnost, že se v roce 2015 po dlouholetém úsilí podařilo založit spolek „Sdružení Karlovarského kraje pro rozvoj leteckých linek“, jehož hlavním úkolem jsou aktivity směřující k rozvoji provozu na letišti zavedením linek z nových destinací, což by mělo napomoci dalšímu rozvoji turistického ruchu a celkově ekonomiky karlovarského regionu.

„Tento rok považujeme za zlomový, situace v hospodaření letiště by se měla pomalu obracet k lepšímu už proto, že stále probíhají jednání o zavedení pravidelné letecké linky do Düsseldorfu, kde v současné době čekáme na výsledek jednání mezi ČSA a německými touroperátory o podmínkách jejich vzájemné spolupráce. Od těch se odvine přesný formát fungování této linky a termín zahájení provozu. Letiště reagovalo i na v posledních letech rychle rostoucí poptávku po cestách do karlovarského regionu ze strany izraelské klientely. Proto byla v prosinci zahájena jednání o možností zavedení sezónního leteckého spojení s Tel Avivem,“ upřesnil Jakub Pánik.

Vzhledem k bankrotu společnosti Transaero a ukončení jejích letů do Prahy v prosinci 2015, zintenzivnilo vedení letiště jednání o možnosti obnovení letů společnosti Aeroflot z Moskvy a tím návratu cestujících na přímé linky do Karlových Varů.

Hledání dopravců a propagace dopravního spojení do Karlových Varů není snadná práce, která přinese výsledek v krátkém řasovém období.  Přepravní výkony v roce 2015 jsou srovnatelné s výkony v roce 2006, kdy letiště odbavilo celkem 34 975 cestujících. Od roku 2006 se přepravní výkon postupně zvyšoval až do roku 2013, kdy letiště odbavilo za rok rekordní počet 104 469 cestujících. Následující rok 2014 byl výrazně slabší a v roce pokles zájmu cestujících pokračoval. Pro přehled a porovnání uvádíme přepravní výkony v posledním desetiletí.

 

Rok        odbaveno cestujících

2006       34 975

2007      60 445

2008      70 620

2009      63 231

2010      70 903

2011      99 014

2012      103 682

2013      104 469

2014      85 596

2015      34 550


Jak bude reklama vypadat?
-
Kup si reklamu pod tímto článkem jen za 50 Kč
Zobrazit formulář pro nákup

Další články z IZDoprava.cz

Stránka načtena za 2,40285 s | počet dotazů: 202 | paměť: 20776 KB. | 20.11.2024 - 19:36:23