Lávka pro pěší a cyklisty v Hradci Králové dostala ocenění v soutěži Česká dopravní stavba 2012


P7050105 300x225
lávka pro pěší a cyklisty v Hradci Králové

lávka pro pěší a cyklisty v Hradci Králové

V jubilejním 10. ročníku celostátní soutěže dopravních staveb získala cenu poroty stavba lávky s využitím vzpínadlové konstrukce o jednom poli s mostovkou s ocelových roštů. Ocelová lávka o rozponu 70 m je založena na dvou železobetonových monolitických opěrách s rovnoběžnými křídly. Ocelová konstrukce lávky sestává ze tří vzpínadlových nosníků, které mají na vrcholu horního pasu kloub. Dolní pás je tvořen polygonem z táhel o průměru 90 mm. Mezi dolním a horním pasem jsou dva svařence V vzpěr a trojúhelníkový prvek ve tvaru A pod středním kloubem. Horní pasy tvoří širokopřírubové válcované nosníky HEB 450 s osovou vzdáleností 2,25 m a jsou příčně spojeny distančními trubkami a zavětrovány táhly M30 v rovině os HEB nosníků. V rovině vzpínadlových nosníků jsou umístěna dvě táhla M48. Příčnou tuhost trojice prvků A zajišťují táhla M30 v uspořádání do kříže. Ocelová konstrukce je uložena na šesti atypicky uspořádaných elastomerových ložiscích.

Vysokou náročnost na přesnost provedení vyžadovaly též pochozí ocelové rošty. Protikorozní ochranu všech ocelových částí lávky zajišťuje žárové zinkování ponorem.

Nedílnou součástí netradičního řešení je osvětlení lávky pomocí 44 LED svítidel ERCO, netypicky zavěšených pod konstrukcí podlahových roštů.

.Investorem stavby, již realizovalo sdružení společností M – SILNICE a.s. a Held a Francke CZ s.r.o., bylo  Statutární město Hradec Králové. Celá stavba byla spolufinancována z prostředků Evropské unie pro regionální rozvoj z operačního programu NUTS II Severovýchod.

Autorem návrhu lávky je architekt Mirko Baum, profesor na fakultě architektury technické univerzity v Aachen, který se po celou dobu výstavby podílel na autorském a koncepčním dohledu. Realizační a výrobní dokumentaci zpracovala projekční kancelář TRANSCONSULT s.r.o. s a Baum & Baroš Architekten. Prvky náročné ocelové konstrukce byly vyrobeny v dílnách společnosti M – STROJÍRNY a.s., která je stejně tak jako společnost M – SILNICE a.s. členem ryze českého holdingového uskupení MEDIS.  

lávka pro cyklisty H.K.

lávka pro cyklisty H.K.

Konstrukce

Architektonicky zajímavá konstrukce lávky však byla konstrukčně a montážně velmi složitá. Montáž lávky bylo nutné zahájit středovým dílem a postupně doplňovat různá táhla a vzpěry směrem k ložiskům. Teprve po dokončení celé konstrukce bylo možné lávku jako celek osadit na ložiska a uvolnit tak pomocné montážní lešení. Pro snazší výstavbu této ocelové lávky byla pracovníky firmy PERI namontována dočasná dvoustěnná příhradová konstrukce KMT překonávající řeku Orlici, doplněná těžkou pracovní podlahou z dřevěných GT nosníků. Na podlahu bylo postaveno prostorové lešení Rosett, které montérům zajistilo přístup do každého místa konstrukce lávky. Některé ze stojek společně s dvojicemi dřevěných příhradových nosníků GT 24 zároveň sloužily jako podepření hlavních prvků nově montované ocelové konstrukce.

Organizátorem  soutěže Česká dopravní stavba 2013 je společnost TOP EXPO CZ s.r.o.


Jak bude reklama vypadat?
-
Kup si reklamu pod tímto článkem jen za 50 Kč
Zobrazit formulář pro nákup

Další články z IZDoprava.cz

Stránka načtena za 1,94745 s | počet dotazů: 207 | paměť: 20302 KB. | 30.04.2024 - 16:46:37