Elektrická jednotka 680


Pend
0 0 votes
Hodnocení článku

Řada 680 Českých drah je sedmivozová elektrická naklápěcí souprava společnosti České dráhy (ČD). Technicky odpovídá typu Pendolino od společnosti Alstom. Vlaky jezdí pod značkou SuperCity Pendolino a představují nejkvalitnější typ vlaku Českých drah.

Historie

Pozadí

Po sametové revoluci a následném otevření se zahraničním společnostem byl v létě 1989 v Československu poprvé představen vysokorychlostní vlak s naklápěcí technologií ETR 401 z Itálie. S touto jednotkou byly provedeny různé zkušební jízdy na lince Pardubice-Přerov. V květnu 1994 byla v České republice představena další souprava s naklápěcí technikou. Jednalo se o prototyp nového vlaku ETR 460. Vozidlo bylo již dříve představeno v Polsku a v České republice si jej veřejnost mohla prohlédnout v Praze a Brně. Následovala zkušební jízda mezi Prahou a Kralupy nad Vltavou na trati Praha-Děčín. V roce 1996 se Pendolino opět objevilo na české železnici. Jednalo se o prototyp typu ETR 470. ICE 1 byl představen v Praze v roce 1995.

V roce 1995 se České dráhy rozhodly zavést na trati Berlín-Praha-Vídeň kvalitní rychlovlak s názvem Premier. Potřebné vlaky mělo původně dodat konsorcium českých výrobců kolejových vozidel ČKD a Moravskoslezská Vagónka (MSV), Siemens Verkehrstechnik a specialista na naklápěcí techniku Fiat-Ferroviaria. Deset vícenásobných jednotek mělo být dodáno do roku 2000 a dosáhnout dobrého obrazu v zahraničí. Jedním z požadavků proto bylo, aby ČKD postavila na koleje vlastní českou image a zapojila českou ekonomiku. Za tímto účelem se opakovaně konaly soutěže o vzhled vlaků, z nichž poslední vyhrál Patrik Kotas. Vlak dostal název Integral a označení 680. Dokončení vlaků zdržovaly různé problémy: jednak byly termíny napjaté a nedaly se dodržet, jednak mělo ČKD problémy se solventností. To znamenalo, že ani díly nemohly být dodány. Železnice se s ČKD dohodla na pozdějším termínu dodání a vyšší ceně. Poté, co se ČKD dostala v roce 2000 do insolvence, převzal výrobu vozidel nástupce Fiatu, společnost Alstom. Od českého návrhu bylo upuštěno a místo původně objednaných deseti jednotek bylo kvůli vyšším cenám pořízeno pouze sedm.

Český stát považoval vlak za prestižní projekt, ale nechtěl na vývoj poskytnout odpovídající finanční zálohy, jako to udělalo Německo s vývojem InterCity Express nebo Francie s TGV v řádech milionů. Vláda také neinvestovala potřebné prostředky do železniční infrastruktury. Rychlost 160 km/h byla možná pouze na krátkých úsecích a technologii naklápění nebylo zpočátku možné vůbec použít. Ani v roce 2022 zákon nepočítá s běžnou rychlostí vyšší než 160 km/h, přestože řada úseků již byla technicky modernizována na 200 km/h.

Dětské nemoci

V červnu 2003 byl dodán první prototyp od nástupnické společnosti Fiatu Alstom. Poté se objevily určité problémy, které byly vyřešeny během dvouletého zkušebního období. Sériové vlaky byly dodány do roku 2005. Celkem vlaky stály 4,5 miliardy korun (cca 180 milionů eur).

Od ledna 2005 jezdí vlaky v předstihu na trasách z Prahy do Ostravy a Děčína. V lednu 2006 musely být vlaky opět vyřazeny z provozu kvůli částečně vážným technickým problémům. Po odstranění závad od té doby jezdí vlaky v pravidelném provozu podle jízdního řádu.

V létě 2006 proběhly registrační jízdy na trati Vídeň-Gmünd v Rakousku a na podzim 2006 v Německu. Na železniční trati Břeclav-Brno dosáhl vlak poprvé v České republice rychlosti 237,04 km/h, což je od té doby rychlostní rekord pro železniční vozidla v České republice. Vzhledem k předepsaným zkouškám musela série dosáhnout technicky zamýšlené maximální rychlosti plus 10 % u všech tří možných pohonných systémů. Schválení k provozu v České republice, na Slovensku, v Německu a Rakousku bylo dokončeno v roce 2006.

Modernizace

Při nehodě ve Studénce byla 22. července 2015 neopravitelně poškozena lokomotiva 680.003. Při nehodě zemřeli tři lidé a 17 dalších bylo zraněno. Vzhledem k tomu, že je souprava naléhavě potřebná pro provozní využití, bude vozidlo kompletně přestavěno s výjimkou podvozků, které mohou být znovu použity.

V létě 2017 byla zahájena modernizace všech Pendolin. Celý interiér byl obnoven. Byly vyměněny sedačky, sociální zařízení, obklady stěn a podlahy. Ve vlacích vznikl také dětský koutek. Více jednotek bylo také vybaveno novými informačními monitory a Wi-Fi. Modernizace byla dokončena v roce 2018 a stála přibližně 1,4 milionu eur na jednotku.

Využití

Od prosince 2005 jezdí vlaky jako SuperCity Pendolino mezi Prahou a Ostravou s přibližně dvouhodinovou frekvencí. Na trase dlouhé 358 kilometrů, kterou vlak ujede za méně než tři hodiny, jezdilo v zimě 2005/06 celkem šest párů vlaků, většinou složených ze dvou jednotek. Od změny jízdního řádu v prosinci 2006 až do prosince 2009 jezdily dva páry vlaků také mezi Prahou a Vídní. Do prosince 2009 jezdil denně také jeden pár vlaků mezi Prahou a Bratislavou, ale kvůli nízké poptávce byl provoz ukončen. Od 12. června 2009 jezdí mezi Prahou a Třincem SuperCity Pendolino Sprinter. Ten neměl zastávku mezi Prahou a Ostravou, poté vlak zastavoval v Bohumíně, Karviné, Českém Těšíně a na východě republiky v konečné stanici Třinec.

V jízdním řádu z roku 2012 jezdila souprava v sobotu jako SC502/511 z Bohumína do Františkových Lázní a zpět.

V současné době (od prosince 2014) se síť SC-Pendolino skládá ze spojů Františkovy Lázně – Bohumín (přes Prahu a Ostravu) a Praha – Košice, SK (přes Ostravu).

Úsek Františkovy Lázně/Cheb – Praha je obsluhován dvakrát denně, spoj Ostrava – Košice pouze jednou denně. Na hlavní trati z Prahy do Ostravy jezdí v každém směru 9 vlaků denně, z toho 4 pokračují do Bohumína.

Železniční společnost uvádí, že vytíženost vlaků je 70 procent, o víkendech dokonce téměř 100 procent. Vzhledem k tomu, že tyto vlaky jsou jedinými vlastními službami Českých drah, musí společnost nést vzniklé ztráty zcela sama. Ročně se jedná o částku cca 500 milionů Kč (cca 18 milionů eur).

Filmové umístění

ČD řady 680 se již několikrát objevily v hraných filmech:

V různých kinofilmech lze vidět scény se záběry kolejí ČD řady 680, například ve filmu Hostel 2.

Ve filmu James Bond Casino Royale se Bond a Vesper Lyndová poprvé setkávají na palubě vlaku ČD řady 680.

Ve filmu James Bond: Casino Royale se Bond a Vesper Lyndová poprvé setkávají na palubě vlaku ČD řady 680. Kromě exteriérových záběrů se v interiéru odehrává také dlouhý dialog. Ve filmu je však naznačeno, že vlak jede do Černé Hory.

Výrazně efektní a dlouhý sled scén od nástupu na nádraží, přes cestu v interiérových a exteriérových záběrech až po detailní zobrazení rozpadu vlaku po pádu z mostu je k vidění ve filmu Wanted. Pro detailní záběry a záběry interiérů byla část vlaku ve filmovém studiu vytvořena v původní velikosti na otočném a naklápěcím pódiu. Exteriérové záběry nehody jsou produktem CGI.



Jak bude reklama vypadat?
-
Kup si reklamu pod tímto článkem jen za 50 Kč
Zobrazit formulář pro nákup
0 0 votes
Hodnocení článku
Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Další články z IZDoprava.cz

Stránka načtena za 2,50688 s | počet dotazů: 207 | paměť: 25700 KB. | 20.11.2024 - 20:56:23