V Královehradeckém kraji slaví Den železnice
Stejně jako v minulých letech se otevře veřejnosti depo kolejových vozidel v Trutnově, a to v rámci oslav Dne železnice a Dnů evropského dědictví. V sobotu 7. září od 8:30 do 16 hodin je připravený bohatý program v depu u trutnovského hlavního nádraží a jízdy vlaků tažených parní lokomotivou.
Den železnice se koná za podpory Královéhradeckého kraje, města Trutnov a ve spolupráci se Společenským centrem Trutnovska pro kulturu a volný čas. Z Hradce Králové vyjede v 6:12 zvláštní vlak vedený parní lokomotivou řady 464 „Bulík“, do stanice Trutnov hl.n. přijede v 9:05 a v průběhu celého dne pak bude jezdit po trase Malé Svatoňovice – Trutnov – Hostinné – Vrchlabí podle zvláštního jízdního řádu. Zpět z Trutnova do Hradce Králové odjede v 18:10, do krajského města dorazí ve 20:12.
V depu kolejových vozidel u trutnovského hlavního nádraží je připravený bohatý program: Výstava vozidel, jízda v obvodu depa motorovou jednotkou Stadler RegioShuttle RS1 , výstava funkčních modelových kolejišť a modelů kolejových vozidel velikostí TT, HO a O, ve spolupráci s klubem železničních modelářů Trutnov, výstava modelů a stavebnic společnosti Merkur Police nad Metují, výstava výrobků společnosti Parní stroje Jakoubek, promítání filmů se železniční tématikou atd. Další informace najdou zájemci na stránkách http://www.cd.cz/zazitky/kam-na-vylet/960-v-sobotu-na-den-zeleznice-do-trutnova
Partnerskou akcí dne železnice je Vinobraní na Kuksu v sobotu 14. září. Letos se koná už po sedmé a pro dopravu návštěvníků bude zajištěno mimořádné zastavení rychlíků na zastávce Kuks, a to v době mezi 9:51 – 20:06 hod. a posily pravidelných a mimořádných zavedených osobních vlaků.
Na akci Vinobraní na Kuksu je také zajištěna zdarma autobusová doprava z Broumova, Trutnova a Hradce Králové. Více informací najdou zájemci na stránkách http://www.vinobranikuks.cz/autobus-vinobrani-kuks.html
Den železnice připomíná datum 27. září 1825, kdy byl zahájen provoz s parní lokomotivou konstruktéra Georga Stephensona mezi anglickými městy Stockton a Darlington na trase dlouhé 40 km. Byla to revoluční změna, která nahrazovala koňské povozy, začaly se budovat tratě a postupně přecházela přeprava zboží a cestujících na železnici. Na našem území se první železnice objevila v roce 1832, kdy byla vybudována naše první koněspřežka mezi rakouským Lincem a Českými Budějovicemi.