V Hradci Králové pokračují v rozvoji elektromobility v městské hromadné dopravě
Jestliže v září letošního byl podepsán kontrakt na nákup elektrobusů, pak v říjnu se rozhodlo vedení DP města Hradec Králové k podpisu smlouvy na koupi devíti dvanáctimetrových trolejbusů Škoda 30 Tr od společnosti Škoda Electric. Hodnota zakázky je zhruba 120 milionů korun.
Trolejbus Škoda 30 Tr je dvanáctimetrový čtyřdveřový plně nízkopodlažní trolejbus, který Škoda Electric vyrábí od roku 2010. Vozidlo je určeno pro městskou hromadnou dopravu s provozem na napětí 600 nebo 750 V DC. Škoda Electric dodává do vozů veškerou elektrovýzbroj, která je uložena v kontejneru na střeše vozidla. Trolejbus může být navíc vybaven pomocným diesel generátorem nebo trakčními bateriemi, které je možné umístit v zadní části vozu a umožňují tak plnohodnotnou jízdu i v místech bez trolejového vedení.
Komfort cestujících zvyšuje plná nízkopodlažnost vozidla a snazší nástup a výstup pasažérů je usnadněn pomocí tzv. kneelingu, kdy se trolejbus nakloní až k hraně chodníku. Pohodlí při jízdě trolejbusem zlepšuje také výkonný systém vytápění i přehledný informační systém. Nechybí ani vyklápěcí plošina pro vozíčkáře.
„Trolejbusy typu 30 Tr bychom měli do Hradce Králové dodat během léta příštího roku, díky bateriím budou sloužit i v těch částech města, kde není zavedeno trolejové vedení. Cestující i dopravce určitě ocení i ekologický, tichý a dynamický provoz,“ sděluje obchodní manažer Škody Electric Radek Kapr. První tři trolejbusy budou určeny pro provoz MHD na sídliště Plachta a zbývajících šest pro provoz MHD na Moravském předměstí.
Takzvané parciální trolejbusy, tedy ty s pomocným pohonem na trakční baterii, jsou na trhu v současné době žádaným zbožím. Škoda Electric svým zákazníkům dodala již více než šedesát takových vozidel. Ty tak vozí cestující například v Maďarsku, Španělsku, Itálii nebo Švédsku. V tuzemsku slouží třeba v Plzni, Českých Budějovicích či Zlíně. „Zákazníci na parciálních trolejbusech oceňují finanční úspory v případě, že chtějí dopravně obsloužit lokality mimo stávající trolejové vedení. Odpadá potřeba stavět trolejové vedení a další související infrastrukturu,“ říká Radek Kapr.
Zdroj: Škoda Elektric