Technický stav Výtoňského mostu: Odborníci varují před zhoršením a volají po nové konstrukci


ZelMOst
0 0 votes
Hodnocení článku

Podle odborníků z ČVUT se technický stav Výtoňského mostu postupně zhoršuje. Podobné problémy byly nedávno zaznamenány i u železničního mostu v Děčíně, jak upozornili.

Dva mosty, podobný scénář. I když Výtoňský most stojí stále i po dvaceti letech od dosažení své plánované životnosti, Děčínský most je již minulostí, a letos byl nahrazen novou mostní konstrukcí. Výtoňský most je od roku 2020 pod pravidelným dohledem odborníků z ČVUT, kteří nyní, kvůli zhoršujícímu se technickému stavu, musí provést další detailní zkoumání. Kvůli tomuto důvodu bude Správa železnic muset střídavě uzavřít lávky pro pěší do 12. listopadu.

Odborníci z Fakulty stavební ČVUT provedli analýzu korodovaných částí Děčínského železničního mostu, který byl letos po téměř sto letech nahrazen novou konstrukcí. Ve videu bylo jasně ukázáno, že testy staré konstrukce v Děčíně potvrzují obavy ohledně možnosti opravy Výtoňského mostu. Žádná moderní metoda proti korozi se v těchto případech neprosadila úplně, a proto je kompletní výměna mostní konstrukce Výtoňského mostu jediným dlouhodobě udržitelným řešením. „Děčínský a Výtoňský most mají podobné stáří, materiál a konstrukci, takže závěry z Děčína lze použít i k potvrzení správnosti rozhodnutí o stavbě nového mostu na Výtoni,“ uvedl Pavel Paidar, ředitel odboru přípravy staveb Správy železnic.

„Části odebrané z Děčínského mostu byly silně postiženy korozi. Všechny mají podobný stav jako ty na mostě na Výtoni v Praze. Po důkladném testování jsme zjistili, že koroze nebyla zcela odstraněna ani pískem, ani vodou. V místech, která jsou těžko přístupná, pokračuje koroze i po pěti letech od ošetření. To znamená, že ocelová konstrukce stále degraduje. Tyto problémy se u moderních mostů s novými materiály nevyskytují,“ podotkl profesor Pavel Ryjáček, vedoucí katedry ocelových a dřevěných konstrukcí na Fakultě stavební ČVUT.

Další senzory a rozšíření preventivního monitoringu byly nezbytné

Z důvodu zhoršujícího se stavu Výtoňského mostu musela Správa železnic rozšířit systém preventivního monitoringu, který umožňuje okamžitě upozornit na překročení bezpečnostních limitů a identifikovat rizikové situace. Výtoňský most tak již třetí rok podléhá pravidelnému dohledu ČVUT.

„Odborníci z Fakulty stavební ČVUT v Praze instalují další senzory na Výtoňském mostě, které jsou schopny detekovat akustické emise. Provedou také doplňkový diagnostický průzkum zaměřený na kritické body v dolním pasu nosné konstrukce,“ řekl Pavel Paidar. Aby bylo možné identifikovat případné únavové porušení materiálu, kritické body budou nejprve očištěny odstraněním nečistot. Všechny práce budou prováděny bez poškození ocelové konstrukce, ale budou vyžadovat uzávěru přilehlých lávek pro pěší.

„V poslední době došlo k nárůstu emisních jevů, což naznačuje počínající vznik únavových trhlin. Proto jsme se rozhodli do systému přidat další senzory. Rovněž místa, kde by se mohly vytvořit únavové trhliny, budou vyčištěna vysokotlakým vodním tryskem. Poté budou ošetřena hrubozrnným pískem a následně provedeme diagnostiku trhlin pomocí endoskopie, abychom mohli měřit zbytkovou tloušťku materiálu a použít ji pro další statické vyhodnocení,“ vysvětlil prof. Ryjáček. Byly zjištěny únavové trhliny pouze na podélnících mostovky. Na těchto místech byla také pozorována rozsáhlá koroze, až po průnik kovu. „Jde o úzká místa, která jsou těžko dostupná a opravitelná. Bohužel i přes různé způsoby čištění nemáme vhodné metody pro dlouhodobě kvalitní protikorozní ochranu nebo opravu. Tmelení a přetření nepřichází v úvahu, protože koroze by pokračovala pod nimi, jen by nebyla vidět,“ dodal Ryjáček.

Součástí tohoto projektu je také endoskopický průzkum vnitřních prostor a štěrbin mezi pruty diagonál. „Průzkumy ukázaly vážné korozní poškození, které bylo často maskováno barvou nebo korozními produkty,“ doplnil profesor Ryjáček.

Nový železniční most na Výtoni

Výtoňský most byl klíčovou součástí železniční infrastruktury od roku 1901. Jeho ocelová konstrukce však již přes dvacet let přesahuje plánovanou životnost. Od roku 2008 je most spravován Správou železnic, která se začala zabývat posouzením technického stavu mostu, aby určila jeho budoucnost. Po několika odborných posudcích, které prokázaly problémy s opravou stávajícího mostu, a s ohledem na rostoucí potřeby železniční dopravy byla zorganizována soutěž na komplexní řešení mostu.

Vítězný návrh splnil všechny požadavky a nabídl kompaktní řešení, které zahrnuje rozšíření tratě na tři koleje místo dvou, novou železniční zastávku Výtoň s napojením na tramvaj a revitalizaci okolí mostu. Tento projekt zahrnuje také zlepšení průchodnosti a bezpečnosti pro pěší a cyklisty. Nyní se architektonický návrh dále vyvíjí v rámci expertní skupiny složené ze zástupců organizací, které se podílejí na rozhodování o konečném vzhledu mostu. Současně pokračuje debata o možnosti opravy stávajícího mostu.


Foto: VitVit / Wikimedia Commons / CC BY-SA 4.0 DEED

Zdroj a video: Správa železnic, státní organizace


Jak bude reklama vypadat?
-
Kup si reklamu pod tímto článkem jen za 50 Kč
Zobrazit formulář pro nákup
0 0 votes
Hodnocení článku
Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments

Další články z IZDoprava.cz

Stránka načtena za 2,38756 s | počet dotazů: 198 | paměť: 24552 KB. | 25.06.2024 - 09:31:55