Tatra T6A5 slaví 30 let od prvního vyrobeného kusu
Tatra T6A5 je jednosměrná vysoko podlažní česká tramvaj vyráběná pro veřejnou dopravu v Evropě a je jedním z podtypů tramvají standardu T6 vyráběných českým dodavatelem lehkých kolejových vozidel Tatra ČKD v Praze. V České republice je v různých konfiguracích a množstvích provozuje pět měst, a to Bratislava, Košice na Slovensku a Brno, Praha a Ostrava. Vozidlo bylo navrženo jako nástupce Tatry T3, která byla v době uvedení T6A5 na trh v Evropě provozována více než tři desetiletí. Prvním zákazníkem, který zahájil provoz, byl Dopravný podnik Bratislava, který obdržel první sadu dvou vozidel v roce 1991. Brno, Bratislava, Ostrava a Košice stále provozují své původně objednané tramvaje, zatímco vozový park v Praze začal vyřazovat v roce 2015. Veřejnost i zaměstnanci provozovatele jim běžně říkají „žehličky“, protože jejich design při pohledu z větší výšky připomíná trojúhelníkovou plochu žehličky na oblečení.
Ačkoli jsou vozy T6A5 provozovány výhradně v České republice a na Slovensku, existuje několik různých verzí provozovaných v dalších státech kontinentální Evropy a určité snahy byly vyvíjeny i o provoz těchto vozidel v Severní Americe.
Historie
Na počátku 80. let 20. století stanovili evropští provozovatelé lehkých železnic nové požadavky na nová vozidla, která by se vyznačovala nižšími provozními náklady a snadnější údržbou. V té době již konstruktéři Tatry ČKD pracovali na nových koncepcích konstrukce a ovládání, které by nahradily téměř 30 let staré vozy Tatra T3, dominující vozovému parku tramvají v mnoha evropských městech.
Modelová řada T6 byla představena v roce 1983 modelem T6B5, který byl vyráběn převážně pro ruské a ukrajinské provozovatele. Tatra T6B5 se vyznačovala elektronickým řízením a zcela novým designem. Tatra T6A2 uvedená na trh v roce 1985 byla přepracována tak, aby splňovala požadavky německých a maďarských provozovatelů. Vozidlo zůstalo technicky stejné, ale bylo výrazně zmenšeno, aby lépe vyhovovalo provozu v Německu kvůli jejich mnohem užším ulicím a menšímu prostoru mezi kolejemi. Pro překlenutí rozdílů mezi nimi byla vyvinuta Tatra T6A5, která nebyla tak velká a těžká jako T6B5, ale ani tak malá jako T6A2. Německá města Schwerin, Chemnitz uvažovala o T6A5 pro obnovu vozového parku.
Poslední objednávka na T6A5 byla vyřízena v roce 1998, i když vozidlo zůstalo v nabídce až do ukončení provozu ČKD v roce 2002. Od roku 1991 bylo vyrobeno 296 vozidel a jeden náhradní podvozek.
Dne 27. prosince 2005 byla dvě vozidla prodána do Bratislavy. Tyto dvě tramvaje byly vyrobeny v roce 1997 a sloužily ke zkušebním účelům v Praze, kde zůstaly až do 11. května 2004, kdy je získala šumperská železniční strojírna Pars Nova a.s., kde prošly zásadní rekonstrukcí a přelakováním do nového livreje, který používají vozidla třetí revize v Bratislavě. Nepřetržitý provoz byl zahájen 13. prosince 2006 a obě vozidla jsou spojena do jedné soupravy. Nyní nesou evidenční čísla #7957 a #7958 a od zbytku vozového parku se mírně liší odlišným předním a zadním spřáhlem.
Od dubna 2016 do června 2019 bylo 40 bývalých pražských tramvají T6A5/III dodáno do bulharské Sofie, kde prošly modernizací vizuálního a akustického informačního systému. Některé z nich prošly také zásadní rekonstrukcí..
Tatra v USA
ČKD se pokusila vstoupit na trh Spojených států, když koncem 90. let 20. století projevil o T6A5 zájem New Orleans Regional Transit Authority, provozovatel veřejné dopravy v New Orleans ve státě Louisiana, ale vzhledem k několika atypickým vlastnostem neworleanského tramvajového systému, jako je rozchod kolejnic, trolejové vedení a požadavky zákazníků, musel být T6A5 výrazně upraven, aby jim vyhověl. V důsledku toho byla vyvinuta Tatra T6C5, která byla obousměrná, měla dvojici dveří na obou stranách, klimatizaci a vedle pantografu dvojici trolejových sloupů instalovaných na obou koncích vozidla. V roce 1998 byl vyroben pouze jeden kus, který byl v letech 1999 až 2001 testován v New Orleans. Američtí provozovatelé byli s vozem spokojeni, ale kvůli blížícímu se bankrotu ČKD objednávku zrušili a vůz vrátili do Evropy. V roce 2003 byl vůz T6C5 prodán do německého Strausbergu, kde je v provozu dodnes.
Foto: Jiří Borový | Wikimedia Commons | CC BY-SA 4.0