Tatra KT8D5 slaví 35 let od prvního dodaného kusu


KT8D5
0 0 votes
Hodnocení článku

Na počátku 80. let zadalo československé ministerstvo vnitra, které bylo zodpovědné i za dopravu, společnosti ČKD Tatra výrobu obousměrných kloubových vozidel. Vozidla měla být třídílná a osminápravová. První prototypy měly označení KT8D5CS (kde CS znamenalo Československo), byly vyrobeny v roce 1984 a dostaly čísla 0018 (tovární číslo 173 367) a 0019 (tovární číslo 173 368). Oba vozy se od pozdějších sérií výrazně lišily. Nejvýraznějším prvkem byly skládací dveře, které byly prosklené pouze v horní části. Také tyto vozy mají přídavný ventilátor za čtvrtými dveřmi na pravé straně. Vůz KT8D5 0018 měl šedé dveře a sloužil jako zkušební vozidlo pro obložení podvozků. Dveře vozu 0019 byly natřeny barvou slonové kosti. Ve střední části měl střešní krytinu, která harmonizovala vzhled celé karoserie. Prototypy byly testovány po dobu 2 let. V roce 1986 byla postavena malá předsérie pro jednotlivé československé podniky. Tyto vozy byly dodány do Prahy, Plzně a Košic. Měly horní a dolní prosklené dveře, ale stále střešní konstrukci prototypu. Ventilátor za čtvrtými dveřmi byl již vynechán. Skutečná sériová výroba byla zahájena ve stejném roce. Řada KT8D5 se od předcházející řady lišila zjednodušenou konstrukcí střechy.

Oba prototypy existují dodnes. Vůz 0018 odjel do Moskvy v roce 1989 (číslo 0003). V roce 1992 byla převezena do Volgogradu (číslo 5834). Až na dveře, nátěr a rozvor zůstal z velké části v původním stavu. Druhý prototyp byl předán Ostravě v roce 1989 (číslo 1500). Na tomto voze byly také instalovány horní a dolní prosklené dveře. Při řádných hlavních prohlídkách byl také upraven do série a byla odstraněna střešní krytina nad střední částí. Nakonec byl v roce 2003 přestavěn na vozidlo s nízkopodlažní střední částí (KT8D5 N1).

Z předsériových vozů dnes existují pouze dva vozy v původním stavu se starou střešní konstrukcí. Jedná se o KT8D5 500 a 501 z Košic.

Vozy jsou určeny pro sólo provoz, ale mohou jezdit i ve dvojí trakci. V Praze byla v provozu na staveništi jednou použita dvojitá trakce.

V roce 1995 zakoupila Strausbergská dráha tři přebytečné vozy z Košic. Po drobných úpravách dostaly vozy čísla 21 až 23.

Další KT8D5CS byly od roku 1997 předány maďarskému městu Miskolc.


Foto: Felix O | Wikimedia Commons | CC BY-SA 2.0


Jak bude reklama vypadat?
-
Kup si reklamu pod tímto článkem jen za 50 Kč
Zobrazit formulář pro nákup
0 0 votes
Hodnocení článku
Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments

Další články z IZDoprava.cz

  • Elektrická tramvajová doprava v Praze  slaví 130 let23. června 2021 Elektrická tramvajová doprava v Praze slaví 130 let Pražská tramvajová síť je největší tramvajovou sítí v České republice, kterou tvoří 142,4 km tratí, 882 tramvajových vozidel (jeden z největších vozových parků na světě) a 25 denních a 9 […]
  • Tatra T6A5 slaví 30 let od prvního vyrobeného kusu22. června 2021 Tatra T6A5 slaví 30 let od prvního vyrobeného kusu Tatra T6A5 je jednosměrná vysoko podlažní česká tramvaj vyráběná pro veřejnou dopravu v Evropě a je jedním z podtypů tramvají standardu T6 vyráběných českým dodavatelem lehkých kolejových […]
  • Praha zakoupila z Bratislavy historickou tramvaj – Tatra K22. června 2021 Praha zakoupila z Bratislavy historickou tramvaj – Tatra K2 Praha zakoupila pro historické jízdy v Praze vyrobenou kloubovou tramvaj Tatra K2, která zdárně sloužila v Brně, Bratislavě a v bývalé Jugoslávii. Zajímavostí je, že další generace  Tatra […]
  • Praha má opět letecké spojení do New Yorku10. května 2024 Praha má opět letecké spojení do New Yorku Společnost Delta Air Lines po zimní přestávce zahájila provoz své pravidelné linky z Prahy do New Yorku, kam bude létat každý den až do 6. října. Lety na Mezinárodní letiště Johna F. […]
  • Dopravu v centru Prahy omezí běžecký závod3. května 2024 Dopravu v centru Prahy omezí běžecký závod V neděli 5. května 2024 se uskuteční již 29. ročník Prague International Marathon. Start a cíl budou opět na Staroměstském náměstí. Tento významný sportovní závod si vyžádá i některá […]
  • Praha opět získala přímé letecké spojení s Čínou26. dubna 2024 Praha opět získala přímé letecké spojení s Čínou Dopravce Hainan Airlines od 24. června obnoví svoji přímou linku z Prahy do Pekingu, kterou bude celoročně provozovat třikrát týdně vždy v pondělí, ve středu a v pátek. Návrat přímých letů […]
  • Dopravu v širším centru Prahy omezí Pražský půlmaraton4. dubna 2024 Dopravu v širším centru Prahy omezí Pražský půlmaraton Na trať vedoucí historickým jádrem hlavního města vyběhne v sobotu 6. dubna 2024 v rámci 24. ročníku 1/2Maratonu Praha zhruba 15 tisíc běžců. Tradiční sportovní akce si však zároveň vyžádá […]
  • Další nové dopravní značky pro řidiče v České republice1. dubna 2024 Další nové dopravní značky pro řidiče v České republice Nové dopravní značky v České republice přinášejí nejenom zvýšenou bezpečnost na silnicích, ale i zajímavé novinky pro řidiče. Ministerstvo dopravy nezahalí a navrhlo rozšíření dopravní […]
  • Posilový vlak EuroCity propojí o letních nocích Prahu a Berlín21. března 2024 Posilový vlak EuroCity propojí o letních nocích Prahu a Berlín České dráhy a DB Fernverkehr nabídnou v období od 10./11. června do 14./15. září 2024 každodenní dodatečné spojení vlaky EuroCity ve večerních a nočních hodinách. Dopravci chtějí nabídnout […]
  • Pražské sezonní přívozy obnovují opět svůj provoz19. března 2024 Pražské sezonní přívozy obnovují opět svůj provoz Od soboty 23. března 2024 se k celoročním přívozům P1 a P2 připojí i ostatní sezonní přívozy, které budou v provozu do 28. října 2024. Oproti loňské sezoně nedochází k žádným změnám. […]
Stránka načtena za 2,08539 s | počet dotazů: 211 | paměť: 20529 KB. | 17.05.2024 - 15:59:56