Stavební společnost Budimex posiluje kapacity pro realizace tunelových staveb
Společnost bude mít k dispozici dvojici moderních razicích štítů TBM. Stroje využije pro zhotovení nejdelšího polského železničního tunelu, který bude součástí modernizované trati Limanowa–Klęczany v Malopolském vojvodství na jihu země. Do přístavu v Gdyni dorazil z čínského města Changsha první z dvojice moderních razicích štítů TBM (Tunnel Boring Machine), které poslouží ke stavbě největšího železničního tunelu v Polsku. Zhotovení téměř 4kilometrového díla má na starosti polsko-turecké konsorcium Budimex SA – Gülermak.
Zařízení TBM EPB disponuje průměrem 4,8 metru a délkou 170 metrů. Přepraveno bylo v celkem 36 dílech, přičemž přední štít vážil 87 tun a řezná hlava 41 tun. Samotná montáž stroje proběhne až na pracovišti. První metry začne štít razit letos na jaře. „Specializované vyvrtávací stroje TBM, z nichž první již máme k dispozici, nám umožní vyvrtat tunely o délce téměř 3,8 kilometru během 10 měsíců,“ uvádí Marcin Curkowicz, vedoucí technického oddělení železniční divize společnosti Budimex S.A. Druhé z objednaných zařízení do Polska teprve dorazí. Jedná se o větší z obou razicích štítů s průměrem 10,6 metru. To přibližně odpovídá délce poloviny tenisového kurtu nebo řadě tří podélně zaparkovaných osobních aut.
Společnost Budimex tak posiluje svou kapacitu pro realizaci tunelových staveb. Nejdelší tunel v Polsku vznikne mezi obcemi Męcina a Mordarka. Bude součástí modernizace trati 12,5 kilometru dlouhého úseku Limanowa–Klęczany v Malopolském vojvodství. Celková cena zakázky dosahuje výše 11,2 miliardy korun. Práce by měly skončit přibližně za dva a půl roku. Samotná stavba železničního tunelu však potrvá méně než 12 měsíců. Po zrekonstruované trati budou dopravní vlaky jezdit rychlostí až 160 kilometrů za hodinu.
Stavba nejdelšího tunelu v zemi není jedinou klíčovou železniční zakázkou, kterou Budimex aktuálně v Polsku realizuje. V hlavním městě finalizuje rekonstrukci klíčového vlakového nádraží Warszawa Zachodnia. Významný úspěch zaznamenal i v Lotyšsku. V konsorciu s francouzským a italským partnerem zde na konci minulého roku zahájil práce na výstavbě vysokorychlostních tratí v rámci projektu Rail Baltica.
V České republice největší polská stavební firma na zisk první železniční zakázky prozatím čeká. Realizuje však úsek dálnice D35 mezi Džbánovem a Litomyšlí a stavbu protipovodňového poldru v Kutříně na Chrudimsku.
Zdroj:
TZ, BUDIMEX SA