Tunel Mrázovka si letos připomíná 20 let provozu.
Jedná se o silniční tunel dlouhý 1260 m, který vede pod stejnojmenným vrchem v Praze na Smíchově. Na severní straně mostem přes Plzeňskou ulici navazuje na Strahovský tunel a mimoúrovňovou křižovatkou je propojen s ulicemi Plzeňská a Vrchlického. Tunely Mrázovka jsou součástí Městského okruhu na území páté pražské městské části. Jsou tvořeny dvěma třípruhovými tunely, které se v rozpletech rozdělují na dvoupruhové tunely v trase Městského okruhu a jednopruhové větve na ulici Radlická. Ražba tunelů probíhala v komplikovaných geologických podmínkách, v malé hloubce pod obytnou zástavbou Smíchova. V průběhu ražby byla poprvé v České republice uplatňována takzvaná observační metoda, včetně systému monitoringu, navrženého společností SATRA,spol s.r.o..
Tunel Mrázovka, jako součást projektu ZÁKOS, byl koncipován již v 80. letech 20. století s cílem zlepšit dopravní infrastrukturu Prahy. Jeho realizace však narazila na řadu technických a administrativních překážek. Ražba, která probíhala převážně novou rakouskou tunelovací metodou v letech 1999 až 2004, byla z technického hlediska velmi náročná. Zvláštní pozornost si vyžadovalo vedení jednotlivých trub tunelu v komplexním městském prostředí. Ražba tunelů probíhala v komplikovaných geologických podmínkách, v malé hloubce pod obytnou zástavbou Smíchova. V průběhu ražby byla poprvé v České republice uplatňována takzvaná observační metoda, včetně systému monitoringu, navrženého společností SATRA. Tunel Mrázovka prochází oblastí s rozmanitou, značně nepříznivou geologií, a proto byla od severního portálu ražena průzkumná štola. V části trasy tunel podchází při nízkém nadloží obytnou zástavbu. Ražba se provedla Novou rakouskou tunelovací metodou. Primární ostění tvoří stříkaný beton tl. 250 až 500 mm, výztužné příhradové oblouky, sítě a radiální kotvy. Po celém obvodu tunelu je instalována mezilehlá fóliová izolace. Definitivní ostění je z armovaného monolitického betonu B 30. Pod zástavbou se použily mikropilotové deštníky nad klenbou tunelu, sanační a kompenzační injektáže a rozsáhlý monitorovací systém.
Součástí tunelu je dále větrací šachta, strojovna vzduchotechniky, trafostanice, čerpací stanice a technologické i řídicí vybavení.
Zhotovitelem stavby bylo Sdružení Mrázovka, které tvořil Metrostav a.s. a Subterra a.s. Stavba byla realizována díky celkové investici hlavního města Prahy ve výši 7,149 miliard Kč. Ražby tunelů Mrázovka byly zahájeny v prosinci roku 1998. Stavba propojovacího úseku – přemostění mezi Strahovským tunelem a Mrázovkou – byla zahájena v roce 2003. Zprovoznění tunelu proběhlo 26. srpna 2004.
Zdroj a foto
SATRA , spol. s.r.o.
Technická správa komunikací Praha