Správa železnic vyvrací mýtus o nezabezpečené trati v Pardubicích
Správa železnic se ohrazuje proti současně rozšířenému, ale chybnému tvrzení, že železniční trať v Pardubicích nebyla zabezpečena. V době nehody byl staniční zabezpečovací systém v provozu a trať byla zajištěna. Stanice Pardubice byla předána k plnému užívání cestujícím dne 31. května 2024 v souvislosti s novým jízdním řádem od 9. června 2024. Přesto v železničním uzlu stále probíhají dokončovací práce, a proto je stále ve stavebním režimu. Staniční zabezpečovací zařízení, které řídí návěstidla, fungovalo standardně.
Tři čtvrtiny tratí v ČR, s výjimkou tratí se zjednodušeným řízením dopravy, jsou řízeny podle stejného principu jako v Pardubicích, tedy rychlostí do 100 km/h a podle návěstidel. Tento systém vyžaduje, aby strojvůdce respektoval návěstidla.
Národní vlakový zabezpečovač je nainstalován na čtvrtině sítě a z hlediska komunikace s lokomotivou je pasivní. Přenáší informace z návěstidel do kabiny strojvůdce, ale nedokáže kontrolovat rychlost ani zabránit projetí návěstidla STŮJ (což dokládají údaje o projetých návěstidlech na tratích vybavených národním vlakovým zabezpečovačem).
Evropský vlakový zabezpečovač (ETCS) je momentálně nainstalován na zhruba 1 000 km sítě a bude se dále rozšiřovat podle Národního implementačního plánu. Výhradní provoz začne 1. ledna 2025. Jedná se o aktivní systém, který automaticky zastaví vlak, pokud strojvůdce nerespektuje návěst STŮJ, tedy projede na červenou. Rovněž zasáhne při překročení nejvyšší traťové rychlosti.
Zdroj: 2024 Správa železnic, státní organizace
Foto: Petr Štefek / Wikimedia Commons / CC BY-SA 3.0