Rekonstrukce Negrelliho viaduktu potrvá několik let
Na 14. Českém dopravním fóru, které se uskutečnilo dnes ve Velkém sálu Zastupitelstva hl. m. Prahy, informoval Ing. Tomáš Koranda, člen předsednictva HOCHTIEF CZ a.s., o připravované rekonstrukci Negrelliho viaduktu v Praze. Viadukt postavený koncem 19.stol. vykazuje téměř havarijní stav mostní konstrukce, nevyhovující stav železničního svršku, zabezpečovacího, sdělovacího, silnoproudého zařízení a trakčního vedení. Proto bude rekonstrukce realizována na železničním úseku v délka 1,413 km. Dojde ke kompletní výměn železničního svršku vč. technologických částí a k sanaci základů a podzákladí pomocí injektáže, tryskové injektáže a mikropilot. Rekonstrukcí projde 5 mostních objektů přes komunikace, 3 objekty čeká výměna nosné konstrukce a 2 objekty projdou rekonstrukcí nosné rekonstrukce. Významnou součástí této stavení rekonstrukce jsou restaurátorské práce, cca 30% z celkového objemu prováděných prací! Nejvíce poškozené oblouky (na Štvanici), mají být jednotlivě rozebrány, evidovány a pak z očíslovaných kamenů znovu složeny do původní podoby. V případě nutnosti provedení demolice a výstavby nové klenby dojde k maximálnímu využití vyzískaného původního materiálu (v případě cihelných kleneb nový materiál).
Výraznou změnou projdou prostory pod klenbami viaduktu v Karlíně. To v budoucnu umožní jejich využití pro kulturní a společenské aktivity , což přispěje k architektonickému zlepšení prostoru kolem viaduktu.
Investorem stavby je Správa železniční dopravní cesty, státní organizace a dodavatelem je Společnost „Negrelliho viadukt“ (HOCHTIEF CZ a. s. – vedoucí sdružení, STRABAG Rail a.s., Avers, spol. s.r.o.). Hodnota zakázky je 1 045 802 162 Kč bez DPH.
Termíny:
– 25. 4. 2017 Předání staveniště dodavateli (slavnostní zahájení 8.6.2017)
– 4. 7. 2017 Zahájení kolejové výluky (po dobu 26 měsíců)
– 25. 1. 2020 Dokončení stavebních prací
– 25. 7. 2020 Předání staveniště investorovi
Viadukt je výrazná železniční stavba, kterou projekčně řídil Alois Negrelli , rakouský dopravní inženýr. Dodavatelem byla firma bří. Kleinů. Most byl budován od jara roku 1846, dokončen roku 1849 a uveden do provozu 1.6.1850. Stavba spojuje Masarykovo nádraží s Bubny a přechází přes dvě ramena Vltavy a Štvanici. V roce 1873 byla dokončena dostavba tzv. „Karlínského spojovacího viaduktu“ , což umožnilo spojit Bubny s Libní bez nutnosti zajíždět na Masarykovo nádraží.
ZdroJ: TOP EXPO