Stavba pilotního oblouku Negrelliho viaduktu pokračuje zasklením oblouku


Obr2
0 0 votes
Hodnocení článku

Negrelliho viadukt spojuje Masarykovo nádraží v Praze přes ostrov Štvanici s Bubny, pojmenovaný po svém staviteli Aloisi Negrellim. Začátek viaduktu leží v části Nového Města spadající do Prahy 8. Nad autobusovým nádražím Florenc tvoří hranici mezi Novým Městem a Karlínem, pak pokračuje územím Karlína přes vltavský ostrov Štvanice do bubenské části Holešovic. Poslední rekonstrukce viaduktu byla dokončena v  červnu 2020. V současné době působí mostní konstrukce velmi pěkně a oblouky by se měly dočkat oživení. Pracuje se na pilotním projektu úpravy jednoho z mostních oblouků. Zhotovitel již napojil část inženýrských sítí a také dokončil základové konstrukce. V minulých dnech také probíhalo kotvení nosných profilů budoucí prosklené stěny. Celkem jsou práce rozdělené na čtyři etapy, přičemž první dvě má na starosti TSK. Třetí etapa zahrnuje instalaci vybavení s následným provozem a čtvrtou etapou je dvouletý monitoring vlivu provozu na samotnou konstrukci mostu. První dvě fáze tvořily kompletní připojení prostoru na inženýrské sítě, příprava podlah včetně jejího vytápění a instalace speciálních, na míru vyrobených, prosklených stěn se vstupními dveřmi. O samotnou dostavbu interiéru s kompletním vybavením a jeho využití se postará městská společnost TRADE CENTRE PRAHA (TCP).  Stavební část by měla skončit do prosince 2023 a kompletní završení prací s otevřením informačního centra se plánuje před hlavní turistickou sezonou na přelomu března a dubna 2024.

Využití a revitalizaci prostoru pod oblouky Negrelliho viaduktu inicioval spolek Centrum pro středoevropskou architekturu v roce 2013 v rámci dvoudenní intervence Trať galerií. V roce 2016 vznikl pilotní projekt Léto pod viaduktem, který otestoval potenciál daného prostoru a jeho perspektivu proměny v živý veřejný prostor. Řešení vestaveb a návrh urbanistické koncepce okolí řešil Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR), na jehož objednávku v roce 2019 vznikl materiál „Koncepční studie Negrelliho viaduktu: příležitost pro kreativní město“ zpracovaný ateliérem MOBA studio s.r.o.. Samotné konstrukce vestavby jsou navrženy jako plně demontovatelné. Zasklení prostoru oblouku neovlivní pěší ani jiné komunikační trasy v místě. Jako průchod a průjezd pod viaduktem jsou využívány vedlejší portály, které překlenují ulici Sokolovská.

V rámci pilotního projektu budou realizovány nové zasklené fasády na východní a západní straně oblouku 036 Negrelliho viaduktu a proveden interiér a zázemí pro infocentrum a případné další využití v testovacím provozu. Z hlediska urbanismu se tedy ve srovnání s dlouhodobým stavem před celkovou rekonstrukcí Negrelliho viaduktu, kdy byl oblouk uzavřen a sloužil jako garáž, změní především jeho způsob užívání a zpřístupnění veřejnosti.

Město ve spolupráci s městskou společností TRADE CENTRE PRAHA (TCP) a potenciálně s dalšími městskými organizacemi plánuje po dobu dvou let v prvním oblouku provozovat informační centrum a další aktivity oživující prostor, přičemž po prvním roce fungování dojde k vyhodnocení měření stavebně fyzických parametrů zkušebního provozu. Výsledky měření budou následně ve spolupráci s Národním památkovým ústavem využity pro získání stavebního povolení pro všechny oblouky.

„V kultivaci okolí Negrelliho viaduktu a zprovoznění oblouků pod ním vidím velkou příležitost pro Karlín a jeho okolí. Zajímavé budou i synergie se sousedícími Kasárnami Karlín, která Praha brzy získá do vlastnictví. Ta jsou už dnes významným místem setkávání Pražanů, a věřím tomu, že místu vdechne nový život i obnovený viadukt,“ uvádí Adam Zábranský, pražský radní pro majetek, transparentnost a legislativu, a dodává: „K dočasnému provozu byl vybrán oblouk 036 Negrelliho viaduktu jižně od křižovatky ulic Sokolovská a Prvního pluku. Vizí po zprovoznění všech oblouků je mix aktivit: jednak čistě komerční pronájem za předem stanovenou částku na dobu 5 let pro 40 % vybraných oblouků, model s tzv. kreativním fungováním při zvýhodněné ceně za 3 roky (40 % oblouků), a variantu krátkodobého pronájmu na 1 rok, ideální například pro startupy (20 % oblouků). Tuto vizi v následujícím roce budeme konkretizovat. Cílem je, aby celkový provoz byl pokud možno ziskový.“

Zhotovitelem stavby pilotního projektu pod oblouky Negrelliho viaduktu je společnost STRABAG a.s.

 

 

Zdroj, foto a vizualizace:

Technická správa komunikací


Jak bude reklama vypadat?
-
Kup si reklamu pod tímto článkem jen za 50 Kč
Zobrazit formulář pro nákup
0 0 votes
Hodnocení článku
Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments

Další články z IZDoprava.cz

Stránka načtena za 2,21999 s | počet dotazů: 208 | paměť: 20324 KB. | 15.06.2024 - 20:55:53