Rekonstrukce Barrandovského mostu se protáhne
Důvodem je skrytá vada konstrukce mostu. Barrandovský most je velmi složitou mostní konstrukcí, která prochází takto rozsáhlou rekonstrukcí poprvé od doby své výstavby. Každá rekonstrukce s sebou může přinášet řadu komplikací, což se stalo i při rekonstrukci Barrandovského mostu. V průběhu první betonáže vyrovnávací a ztužující vrstvy ze speciálního vysokopevnostního UHPC betonu došlo k průhybu konce konzoly původní nosné konstrukce o zhruba 1,5 cm a vzniku trhlin na nových vrstvách. Tento průhyb byl několikrát větší než teoretická predikce, a ukázal na skrytou vadu konstrukce. Technická správa komunikací zadala kontrolní vrty v postižené části konstrukce, které potvrdily přítomnost podélných vodorovných trhlin. S ohledem na nalezené vady došlo k přepracování projektové dokumentace a nalezení řešení. Nově je během betonáže konzola podpírána, dochází k masivnějšímu armování nového betonu a silnějšímu prokotvení nové a staré vrstvy. Nově navržený postup pomáhá tyto vady eliminovat.
„Konzola je výrazně měkčí a poddajnější, než uvádí původní dokumentace k mostu pořízená při jeho výstavbě. Bohužel se tu opět negativně projevila nízká kvalita práce tak častá za socialismu, spolu s vysokým zatížením konstrukce,“ uvedl Josef Richtr, náměstek generálního ředitele TSK pro investiční úsek. Problém se objevil i přesto, že veškeré přípravné práce proběhly velmi pečlivě, a to včetně celé řady výpočtů a zkušebních vrtů.
Stavební práce, konkrétně betonáž vyrovnávací vrstvy z UHPC, se tak zdrží zhruba o několik týdnů. „Provedeny už byly další kontrolní vrty, několik sond k betonářské výztuži původní konstrukce a detailní zaměření. Podle výsledků tohoto dodatečného průzkumu budou přijata taková opatření, aby mohla betonáž pokračovat. Upravený bude i způsob přitěžování konzoly stávající konstrukce,“ vysvětlil Lukáš Vráblík, vedoucí katedry betonových a zděných konstrukci Fakulty stavební ČVUT. „Vyrovnávací vrstva z UHPC tak bude mít nejen roli ochrany, ale nově i ztužení stávající konstrukce mostu,“ dodal Vráblík.
Zdroj a foto:
Technická správa komunikací hl. m. Prahy