Před uvedením do provozu prochází nová Trojská lávka zatěžkávací zkouškou
Nová ocelová lávka o šířce 4 m je již postavena a bude určena pro pěší, cyklisty. V případě potřeby umožní i i pro vjezd integrovaného záchranného systému do hmotnosti 3,5 tuny. Délka Trojské lávky bude 256 m. Umístěna bude nad úrovní dvacetileté vody Q20, v případě povodňových stavů bude možné sklopit zábradlí v krajních polích. Životnost lávky je navržena na 100 let.
Projekt lávky vypracoval autorský tým Libor Kábrt, Lukáš Vráblík, Gabriela Elichová a Martin Elich. Oproti původní lávce, která se zřítila 2. prosince 2017, bude ta nová širší a díky odlišné konstrukci bude snáze kontrolovatelná. Hlavní nosnou konstrukci lávky tvoří ocelovým nosníkem z kruhové trubky o průměru 914 mm. Pochozí a pojezdová plocha lávky je z tropického dřeva AZOBE včetně zábradlí s integrovaným led osvětlením. Podpůrná konstrukce lávky je tvořena krajními železobetonovými opěrami O1 a O7 a vnitřními železobetonovými pilíři P2 až P6. Vnitřní pilíře P4 a P5 se nacházejí v toku Vltavy. Založení pilířů lávky je navrženo jako hlubinné na vrtaných pilotách profilu 900 mm.
Před uvedením do provozu každého mostu nebo lávky je třeba prověřit funkci konstrukce. V úterý 22. září 2020 začaly zatěžovací zkoušky nové stavby. Při statické zkoušce je nejprve uskutečněno takzvané nulové měření konstrukce. Po jeho vyhodnocení vozidla se stanovenou hmotností a parametry najedou do předem určených pozic a následně se měří a vyhodnocuje zatížení konstrukce lávky. Vše se opakuje pro každý z pěti zatěžovacích stavů. Další na řadě je dynamická zkouška, která spočívá v ověření dynamických charakteristik konstrukce. Na základě buzení kmitání konstrukce budou experimentálně stanoveny její vlastní frekvence kmitání a pak porovnány s předpoklady projektu. Tato zkouška bude trvat celkem tři dny.
Veškeré konstrukce vlastní lávky jsou již dokončeny. V současné době se uskutečňují práce na obou předpolích lávky – například terénní úpravy, dokončování přístupových komunikací, veřejného osvětlení či schodiště na levém břehu.
Předání staveniště mezi objednatelem MHMP a společností SMP CZ proběhlo 1. listopadu 2019. Předpokládaný termín dokončení stavby je plánován na konec října 2020.
Foto: P.B.,IZDoprava