Nejlepší podobu parkovacího domu v Ostravě navrhlo studio Chalupa architekti
Město Ostrava plánuje postavit parkovací dům v proluce o výměře 2 038 m², která se nachází v těsné blízkosti Katedrály Božského Spasitele, mezi náměstím Msgre Šrámka a ulicí Zámeckou, v jihozápadní části Masarykova náměstí, kde od přelomu 19. a 20. století stával objekt Německé a měšťanské smíšené školy vybombardovaný na konci 2. světové války. Nový objekt bude mít dvě podzemní a sedm nadzemních podlaží a v přízemí prostor pro obchody, služby i gastronomii. O vítězi rozhodla porota složená mimo jiné z renomovaných odborníků, jako jsou Martin Krupauer a architekti Ondřej Chybík, Vladimír Fialka, Milena Vitoulová, Lucie Chytilová Kadrmanová a Petr Stanjura. V porotě zasedali také volení zástupci města a přizváni byli i další odborníci včetně zástupců Národního památkového ústavu, kteří stáli už u příprav zadání soutěže. V jejich podmínkách bylo, aby vnější podoba nového parkovacího domu respektovala umístění v historickém centru, a zvláště pak sousedství s architektonicky významnými stavbami, jimiž jsou obchodní dům Horník (dříve OD Bachner světového architekta Ericha Mendelsohna) nebo katedrála Božského Spasitele včetně jeho výškového navázání na ostatní budovy.
„Ačkoli je téma umístění parkovacího objektu v jádrovém území města velmi kontroverzní, pro rozvoj centra města to bude zásadní stavba. Především nám umožní dostavět několik klíčových proluk včetně té po květinové síni u Masarykova náměstí, protože bude splněna zákonná podmínka zajištění dostatečného počtu parkovacích míst u novostaveb. Následně bude možné definitivně odstranit parkovací plochy u katedrály a vytvořit tam důstojný předprostor, který bude reprezentativním vstupem i do sousedního Divadla Jiřího Myrona a do budov univerzity. Architektonickou soutěž jsme zvolili proto, abychom nalezli nejlepší možné řešení. Řešení citlivé k takto významnému území a zároveň ambiciózní a atraktivní. Soutěž hodnotíme jako velmi úspěšnou,“ uvedla investiční náměstkyně a členka poroty Zuzana Bajgarová.
„Oba návrhy, které porota ocenila prvními dvěma místy, jsou velmi kvalitní a bylo těžké mezi nimi rozhodovat. Vítězný návrh parkovacího domu studia Chalupa architekti respektuje své okolí, vhodně navazuje na budovu fary a je natolik velkorysý, že dobře dotvoří charakter náměstí. Blízká katedrála je monumentální a potřebuje silného partnera, což návrh splňuje. Parkovací dům podle tohoto návrhu bude disponovat 400 parkovacími stáními a bude mít živý parter s obchody a službami, který podtrhne jeho městotvornou funkci. V budoucnu jej bude možné dle aktuální potřeby přebudovat například na bytový dům. Návrh, který se umístil na druhém místě od ov architekti, je také velmi zajímavý, s výrazným prvkem v podobě schodiště umístěného do veřejného prostoru. V tomto případě by byla budova transformovatelná i na kancelářské prostory,“ řekl Ondřej Vysloužil, ředitel městského ateliéru MAPPA, který se podílel na organizaci architektonické soutěže vyhlášené městem.
Zájem o účast v soutěži byl velký, na základě výzvy města ho projevilo 35 účastníků. Porota posoudila jejich dodaná portfolia a vybrala tři. Další tři účastníky oslovilo město přímo. Vítězný autorský tým ze studia Chalupa architekti z Prahy, který se opírá o více než pětadvacet let zkušeností s navrhováním, projektováním a realizací staveb různých druhů a velikostí v českém i mezinárodním prostředí, získal za první místo odměnu ve výši 700 tisíc korun. Mezi jeho úspěšné realizace patří například vestibul stanice metra Kolbenova v Praze, Hotel Metropol v Praze nebo nová budova ČSOB v Praze-Radlicích. Jeho práce jsou publikovány v prestižních architektonických publikacích a byly nominovány na mezinárodní ceny.
Rada města schválila rozhodnutí poroty udělit první a druhé místo a zbylé finance na odměny rozdělit mezi autory dalších návrhů. Následovat bude jednací řízení s vítězem, které bude směřovat k uzavření smlouvy na dopracování návrhu a projektovou dokumentaci.
Stavba parkovacího domu by měla začít v roce 2023. V současnosti se na budoucí stavební ploše nachází placené parkoviště provozované Ostravskými komunikacemi a dva provizorní objekty se službami. Náklady na stavbu by měly být přibližně 400 milionů korun. Město bude pro projekt hledat strategického partnera v soukromé sféře.
Zdroj: Ostrava