Na rekonstrukce mostů a silnic II. a III. třídy půjde šest miliard korun
Více než šest miliard korun poputuje z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP), který spravuje Ministerstvo pro místní rozvoj, na rekonstrukce a výstavbu silnic II. a III. třídy včetně mostů. Ve výzvě Vybrané úseky silnic II. a III. třídy bylo schváleno 112 projektů. Do dalších výzev na silnice, které se týkají i mostů a lávek, je možné stále podávat žádosti.
Z úspěšných projektů jmenujme například Most Vlastiboř, který vede přes Bechyňský potok. Kvůli velmi špatnému stavu byla nutná jeho kompletní demolice a následně výstavba nového mostu. Most je součástí významné komunikace propojující města Soběslav, Bechyně a přilehlých regionů. Rekonstrukce mostu Brzotice přes vodní nádrž Želivku zase zabrání zhoršování technické úrovně mostu, v krajním případě zhroucení mostní konstrukce a odříznutí jedné části obce od druhé.
Na vyhodnocenou výzvu v oblasti silnic navázala výzva IROP Vybrané úseky silnic II. a III. třídy – II, kde bude příjem projektů na území všech krajů České republiky mimo hlavního města Prahy uzavřen na konci roku 2018. Současně probíhá příjem žádostí o podporu ve výzvách určených pro projekty na území jednotlivých vybraných městských aglomerací. Jedná se o výzvy č. 40 Vybrané úseky silnic II. a III. třídy – integrované projekty IPRÚ a č. 42 Vybrané úseky silnic II. a III. třídy – integrované projekty ITI, kde musí projekt splnit soulad se strategií příslušné aglomerace a být předložen nejpozději v roce 2022. Podobně tomu je v oblasti podpory udržitelné dopravy, kde jsou otevřeny výzvy č. 50 Udržitelná doprava – integrované projekty ITI a 51 Udržitelná doprava – integrované projekty IPRÚ.
Pro ucelený přehled doplňujeme, že v rámci IROP jsou vedle silnic II. a III. tříd podporovány také rekonstrukce a případně i výstavby cyklostezek. V některých projektech jsou tak budovány či rekonstruovány cyklostezky i s důležitými lávkami. Například rekonstrukce lávky pro cyklisty a chodce přes E55 v Sezimově Ústí, která je v kritickém stavu. Ve Vrchlabí také mohla vzniknout lávka pro pěší a cyklisty přes řeku Labe jako součást systému cyklostezek na nábřeží.
Zdroj: MMR