Jihlavě bude sloužit nový terminál vysokorychlostní železnice
V Jihlavě dnes Správa železnic vyhlásila vítěze otevřené architektonicko-urbanistické soutěže na nový terminál vysokorychlostní železnice Jihlava VRT. Z celkového počtu 25 architektonických ateliérů, které se soutěže zúčastnily, se nejlepším návrhem prokázalo francouzsko-české sdružení AREP ARCHITECTES – monom. Stavba plánuje začít v roce 2029.
Porota ocenila především způsob, jak nový dopravní uzel zapadá do krajiny a respektuje významné krajinářské prvky v širším okolí. Z dopravního hlediska byla vyzdvihnuta přehlednost všech přestupních vazeb v terminálu a kvalitní řešení autobusového nádraží. S ohledem na očekávanou kapacitu terminálu až 6 000 cestujících denně, což je až 300 cestujících za hodinu ve špičce, porota ocenila krátké trasy přestupů mezi různými druhy dopravy, které návrh efektivně zvládá.
„Po terminálu Praha východ a Roudnice nad Labem je jihlavský terminál třetím, který zná svou budoucí podobu. Stejně jako v předchozích případech bude i jihlavský terminál spojovacím bodem mezi vysokorychlostní železnicí, místní hromadnou dopravou a dalšími formami dopravy. To zvýší dostupnost pracovních příležitostí a vzdělávání a podpoří život v jednotlivých regionech, což změní vnímání pojmů jako vzdálenost nebo venkov,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.
Soutěž se zaměřila na začlenění terminálu do krajiny a úpravy veřejného prostoru, stejně jako na železniční estakádu přes dálnici D1 a související objekty. Jihlavský terminál na Vysočině bude klíčovým přestupním uzlem mezi vysokorychlostní tratí (VRT) a veřejnou i osobní dopravou. Kritéria pro výběr vítězného návrhu zahrnovala kvalitu urbanistického, dopravního, krajinářského a environmentálního řešení, stejně jako ekonomickou efektivnost investičních nákladů.
„Nový terminál podpoří jak dálkové cesty, tak denní dojíždění v rámci koncepce rychlých železničních spojení. Integrace VRT do konvenční železniční sítě a snaha o dosažení klimatické neutrality ukazují, že jde o projekt s dalekosáhlým významem nejen pro Vysočinu, ale pro celou Českou republiku,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Díky exponované poloze nového terminálu v blízkosti krajského města a dálnice D1 se předpokládá významný rozvoj okolního území po jeho dokončení, což přispěje k rostoucímu ekonomickému výkonu celého regionu. Jihlavským terminálem denně projede až 118 vlaků. Dvakrát za hodinu zde zastaví vysokorychlostní spoj, který zkrátí cestu do Prahy na 52 minut a do Brna na 36 minut.
„V našem návrhu chceme, aby terminál byl minimalistickou a zároveň ekologickou dominantou s nízkou energetickou stopou. Přizpůsobuje se topografii místa a využívá již existující infrastrukturu k omezení dodatečné výstavby,“ vysvětlil architekt Igor Hobza, zástupce vítězného sdružení AREP ARCHITECTES – monom.
V soutěži byly oceněny i práce od MS architektů a od Sdružení Pelčák a partner architekti + HBH Projekt + Link projekt, které obsadily druhé a třetí místo. Všechny předložené návrhy přinesly zajímavá řešení a přínosy. Veřejnost si je bude moct prohlédnout na výstavě v Domě kultury a odborů v Jihlavě v Tolstého ulici od 27. března do 17. dubna 2024.
Zdroj a foto: Správa železnic, státní organizace