Česká lokomotiva zvládla zátěžovou zkoušku na Slovensku
V minulém týdnu proběhlo ve dvou dnech testování lokomotivy 109E2, během čtyř speciálních jízd, při kterých musela lokomotiva s vysokou zátěží několikrát projet přes Štrbskou rampu na trati mezi Bratislavou a Spišskou Novou Vsí. Zde jsou jedny z nejnepříznivějších traťových podmínek pro přejezd vlaků, protože stoupání vyšší než 15 promile ještě ztěžují opakované zatáčky. Lokomotiva 109E2 byla bez problémů schopna táhnout náklad, který vážil od 1 549 do 2 735 tun. Náklad těžší než 2 000 tun táhla s postrkem další lokomotivy. „Během jízd se dokázala lokomotiva samostatně rozjet v jednom z nejsložitějších úseků Štrbské rampy (Petrovská) s nákladem těžším než 1 500 tun. Tím prokázala skvělé jízdní vlastnosti a zároveň schopnost tahat těžké náklady,“ říká Josef Bernard, generální ředitel společnosti Škoda Transportation. Během dalších jízd naměřili technici při nákladu 1561 tun soupravě tažené samostatně lokomotivou 109E2 v nejprudším úseku (Petrovská) rychlost 42 kilometrů v hodině.
Testovala se vícesystémová univerzální lokomotiva 109E2 řady 381, kterou vyrábí plzeňská Škoda Transportation pro Slovenské dráhy (ZSSK). Jedná se o vozidlo s hmotností 88 tun a výkonem 6 400 kW. Lokomotiva je určena pro provoz především na Slovensku, kde také probíhá schvalovací proces. Konstrukce lokomotivy vychází z koncepce typu 109E, který společnost Škoda Transportation dodává Českým drahám. Slovenské dráhy si objednaly dva stroje pro provoz na Slovensku u výrobce Škoda Transportation.
Základní parametry lokomotivy Škoda 109E2 jsou:
hmotnost: 88 t
šířka skříně: 3 080 mm
délka přes nárazníky: 18 000 mm
čtyři asynchronní trakční motory
trvalý výkon: 6 400 kW
konstrukční rychlost : 200 km/h
maximální provozní rychlost: 160 km/h
brzdový odporník 4 700 kW zajišťuje úsporu v opotřebení mechanických částí brzd
automatická protiskluzová ochrana při rozjezdu i brzdění
napěťové systémy 25 kV/50 Hz, 15 kV/16,7 Hz a 3 kV DC zajištuje možnost mezinárodního provozu lokomotiv
rozsah provozní teploty: – 30 až + 40 °C
uspořádání kol: Bo´ Bo´
měřič skutečně odebírané energie
informační systém v připojených a řídících vozech vyveden a ovládán v lokomotivě
dálkový přenos dat pro zrychlení a zjednodušení údržby a GPS sledování vozidel
rekuperace brzdné energie do sítě
kamerový systém vnitřní umožnuje přenos snímků z interiérů nové pushpull soupravy do lokomotivy jako antivandalní a bezpečnostní opatření
kamerový systém vnější sledování nástupních prostor u dveří ve stanicích
černá skříňka“ se záznamem činností obsluhy
možnost ovládání lokomotivy z řídicího vozu pushpull soupravy
Zdroj: Škoda Transportation