Pražská jednotka Hasičského záchranného sboru (HZS) SŽDC má ve svém vybavení vyprošťovací tank
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) využívá při své činnosti také speciální zásahovou techniku, do které patří i vyprošťovací tanky. SŽDC získala v roce 2012 do svého vlastnictví celkem čtyři vyprošťovací tanky typu VT 72B. Vyprošťovací tanky jsou umístěny na jednotlivých zásahových jednotkách HZS, a to v Praze, Havlíčkově Brodě, Přerově a Milovicích tak, aby operačním rádiem pokryly celé území Česka. Pražská jednotka Hasičského záchranného sboru (HZS) SŽDC získala tank zdarma od armády v rámci převodu mezi státními organizacemi. Opravu provedla společnost Excalibur Army.
Vyprošťovací tanky HZS SŽDC zasahují tam, kde by to jiná těžká technika nezvládla, například při povodních, slouží také jako kotvicí a přitahovací body. Také v případě vykolejení těžkých lokomotiv v místech, kde je nepropustný terén, mohou tanky přitáhnout drážní vozidlo zpět k tělesu dráhy, kde je následně nakolejí kolejový jeřáb. Tank dokáže vyvinout přes tři kladky přítažnou sílu až 90 tun.
Tanky SŽDC zasahují v průměru 6x ročně. Pronajmout si je mohou za komerčních podmínek i civilní osoby, cena za hodinu pronájmu bez dopravy se pohybuje kolem 8 tisíc korun bez DPH.
Základní parametry tanku |
|
Hmotnost | 46 500 kg |
Délka | 7 120 mm s ostruhou |
Šířka, včetně snímatelných částí | 3 590 mm |
Motorové parametry: | |
Výkon | 573 kW při 2000 ot./min. |
Průměrná rychlost: | |
Po suché tvrdé polní cestě | 35–45 km/h |
Po vozovce | max. 60 km/h |
Jízdní dosah: | |
Po vozovce | 485 km |
V terénu | 235 km |
Spotřeba paliva sólo: | |
Na 100 km po vozovce | 290 l |
Na 100 km v terénu | 300–600 l |
Spotřeba paliva na hodinu práce: | |
Při použití účelových zařízení | 50 až 500 l |
Jeřáb: | |
Úhel otáčení | plně otočný |
Maximální nosnost | 19 t |
Zdroj:SŽDC