Ministerstvo dopravy zveřejnilo seznam velkých staveb, které hodlá zahájit do roku 2016
Více než dvě stovky dopravních staveb v celkové hodnotě zhruba 230 mld. Kč plánuje Ministerstvo dopravy zahájit do konce roku 2016. Na dálnicích, rychlostních silnicích a silnicích 1. třídy se v tomto období předpokládá zahájení asi 80 staveb, které po svém dokončení rozšíří silniční síť o 400 km. Na dálnicích a rychlostních silnicích budou zahájeny stavby v hodnotě zhruba 100 mld. korun, které po dobudování přinesou více než 260 kilometrů nových či modernizovaných komunikací tohoto typu. Aktuální přehled plánovaných dopravních staveb předložil ministr dopravy Antonín Prachař pro informaci vládě. Kabinet se k projednání tohoto bodu dnes z časových důvodů nedostal, projednat by ho měl příští týden.
Mezi nejvýznamnější silniční stavby, které by měly být zahájeny do dvou let, patří D3 mezi Veselím nad Lužnicí a Českými Budějovicemi, R 35 v úsecích Opatovice nad Labem – Časy a Časy – Ostrov, R49 v úseku Hulín – Fryšták, D1 v úseku Přerov – Lipník, D11 v úseku Hradec Králové – Smiřice, R7 v úseku Postoloprty – Bitozeves, obchvat Frýdku-Místku na R48, stavba R6 v úseku Nové Strašecí – Řevničov a obchvat Lubence na R6. Pokračovat bude v dalších úsecích modernizace D1 a řada staveb bude zahájena také na silnicích 1. třídy.
Správa železniční dopravní cesty plánuje do konce roku 2016 zahájit 107 staveb v celkové hodnotě více než 97 mld. Kč. Investice budou směřovat především do modernizace tratí a významných železničních uzlů. Celkem 18 staveb v hodnotě šesti miliard Kč. zahájí do konce roku 2016 Ředitelství vodních cest.
Aktuální plán dopravní výstavby vychází z vládou schváleného rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), který pro příští rok počítá s rekordní částkou přes 94 mld. Kč. Cílem Ministerstva dopravy je v maximální míře využít evropské prostředky z Operačního programu Doprava, jehož první programovací období příštím rokem končí. Tomu odpovídá i vysoký počet staveb, které chce MD a jeho resortní investorské organizace zahájit v příštím roce.
Majetkoprávní přípravu staveb, která je dosud největší brzdou výstavby nové silniční infrastruktury, by měla zrychlit novela zákona č. 416/2009 Sb. o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury, která nabyla účinnosti 13. září. Novela díky vyšším výkupním cenám lépe motivuje vlastníky nemovitostí k jejich prodeji, což usnadní výkup potřebných pozemků. Kromě majetkoprávní přípravy může termíny zahájení staveb ovlivnit také průběh výběrových řízení, který nemá resort dopravy pouze ve svých rukou. Otevřené a transparentní soutěže o stavební zakázky by nicméně zároveň měly přinést snížení odhadované ceny a zlevnit výstavbu dopravní infrastruktury. Předpokladem pro plnění daných cílů v roce 2016 je také navýšení nyní navrženého výhledu rozpočtu SFDI pro tento rok.
Přehled dopravních staveb s předpokládaným zahájením v letech 2014 – 2016
2014 | 2015 | 2016 | Celkem 2014-2016 | |||||
počet staveb | celkové náklady (tis. Kč) | počet staveb | celkové náklady (tis. Kč) | počet staveb | celkové náklady (tis. Kč) | počet staveb | celkové náklady (tis. Kč) | |
ŘSD ČR | 16 | 13 586 569 | 38 | 71 396 873 | 25 | 45 416 344 | 79 | 130 399 786 |
SŽDC,s.o. | 54 | 24 510 608 | 39 | 38 863 942 | 14 | 34 076 331 | 107 | 97 450 881 |
ŘVC ČR | 4 | 876 467 | 6 | 4 435 809 | 8 | 688 439 | 18 | 6 000 715 |
CELKEM | 74 | 38 973 644 | 83 | 114 696 624 | 47 | 80 181 114 | 204 | 233 851 382 |
Délka v km u plánovaných staveb na silnicích 1. třídy, rychlostních silnicích a dálnicích:
2014 | 2015 | 2016 | Celkem 2014-2016 | |
ŘSD ČR | 47,3 km | 209,6 km | 140,6 km | 397,5 |
Zdroj: MD