Zkušební jízdy na čtvrtém koridoru: Testování vysokých rychlostí a mostních Konstrukcí
V průběhu minulého týdne probíhaly testovací jízdy na nedávno dokončených úsecích čtvrtého koridoru, kde vlaky dosahovaly rychlostí až 200 km/h. Tyto testy měly za cíl ověřit reálné chování mostních konstrukcí při přejezdu vlaků s rychlostí nad 160 km/h. Získané poznatky budou vyhodnoceny s ohledem na jejich budoucí využití na vysokorychlostních tratích, včetně těch s rychlostí nad 300 km/h. Testy byly plánovány tak, aby co nejméně ovlivnily pravidelný provoz vlaků.
Zkušební jízdy se uskutečnily od 23. do 26. října na nových úsecích trasy mezi Soběslaví a Doubím u Tábora a mezi Sudoměřicemi u Tábora a Voticemi. Pro tuto účel sloužila lokomotiva Vectron Správy železnic. Samotné testy a vyhodnocení chování mostních konstrukcí byly prováděny za pomoci speciálních diagnostických zařízení, které patří Fakultě stavební Českého vysokého učení technického v Praze.
Během jízd ve vysokých rychlostech byly v tunelech také vyhodnocovány aerodynamické efekty ve spolupráci s Výzkumným ústavem kolejových vozidel. Zvláštní pozornost byla věnována stanovení tlakového zatížení vozidla a pohodlí cestujících.
Dalším aspektem měření bylo stanovení aerodynamických účinků průjezdu zkušebního vlaku na nástupištích, a to jak v testovacích situacích, tak v pravidelném provozu. Taktéž byly zkoumány tlakové změny v okolí kolejí. Měření a vyhodnocení prováděly různé instituce, včetně Vysokého učení technického v Brně, Ústavu železničních konstrukcí a staveb, Dopravní fakulty Jana Pernera Univerzity Pardubice, Geofyzikálního ústavu Akademie věd ČR a Výzkumného ústavu železniční.
Foto: Vygenerováno pomocí AI – Bing
Zdroj: Správa železnic, státní organizace