V Praze jezdí mazací tramvaj
Nejedná se o žádnou recesi, ale o vozidlo promazávající koleje. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) nasadil do zkušebního provozu tzv. mazací tramvaj. Speciálně upravený vůz tramvaje T3 jezdí pražskými ulicemi a podle předem připraveného plánu vstřikuje mazací směs na koleje v místech se zvýšeným hlukem. Při průjezdu pravidelných tramvajových linek zde potom dochází k výraznému snížení hluku i opotřebení kol vozidel a kolejnic. Speciálně upravený vůz (ev. č. 5572) má svou vlastní trasu i jízdní řád včetně dopředu vytipovaných hlučných míst v síti tramvají, na která má aplikovat mazivo. Jeho provoz začíná denně okolo páté ranní a končí v pozdních večerních hodinách, kdy je zatahován do vozovny Pankrác k dennímu ošetření a doplnění mazacího média. Přes den najede více než 200 km.
S vozem jezdí důkladně proškolení řidiči, kteří jsou podrobně seznámeni s ovládáním a systémem dávkování. Dávkování mazací směsi reguluje přímo řidič prostřednictvím ovládání na panelu uvnitř kabiny. Díky svým vlastnostem poskytuje i velmi slabá vrstva maziva dlouhotrvající ochranu a okamžitě eliminuje nepříjemné skřípění vozu v oblouku. Složení maziva jej umožňuje aplikovat i na mokré koleje, na kterých je pak schopné se také dlouhodobě udržet.
„Zkušební provoz této tramvaje bude probíhat přibližně rok. Po tuto dobu máme mazací zařízení zapůjčené od soukromé firmy. Zařízení odkoupíme teprve, až pokud se osvědčí. Slibujeme si od něj eliminaci skřípění především nových tramvají při projíždění zatáčkami a další zpříjemnění cestování po Praze pro její obyvatele i návštěvníky,“ řekl Milan Slunečko, vedoucí jednotky Správa vozidel Tramvaje.
Počáteční náklady byly pro DPP zatím minimální, proběhly pouze nutné investice do úprav vozu spojených s instalací zařízení. Během zkušebního provozu pak DPP hradí pouze mazací médium. Pokud se zařízení v rámci zkušebního provozu osvědčí, DPP k jeho instalaci připraví i další pracovní či provozní tramvaje.
Zdroj: DP Praha