Udržovací nátěry pomáhají silničářům ve Zlínském kraji
V letošním roce vydá Ředitelství silnic Zlínského kraje více než 14 milionů korun na tzv. souvislou údržbu silnic II. a III. třídy. Pokládkou udržovacích nátěrů nebo metodou položení mikrokoberců se zlepší technický stav devíti úseků krajských silnic o celkové délce 15 kilometrů.
Technologie souvislé údržby představují méně nákladnou variantu zlepšování technického stavu silnic, než je jejich plošná obnova. Povrch vozovek se uzavře položením souvislé vrstvy materiálu do tloušťky dva centimetry, takže silnice může lépe odolávat povětrnostním vlivům a zejména zimním mrazovým cyklům. Nátěry jsou vhodné na opravy, údržbu a prodloužení životnosti vozovky tam. Technologie se využívá tam, kde došlo ke korozi povrchu vozovky nebo kde je povrch vozovky s jemnými trhlinkami a se sníženými protismykovými vlastnostmi.
Při použití technologie tzv. udržovacího nátěru (NUE) se na suchou vozovku nastříká asfaltová emulze a do ní se vsype a zaválcuje kamenivo o velikosti od 2 do 8 milimetrů. Na vozovce tak zůstává vrstva kameniva, která se dále dohutňuje tlakem pneumatik vozidel při běžném provozu. Po vozovce ošetřené technologií NUE mohou automobily okamžitě jezdit při snížení rychlosti. Při vyšší rychlosti hrozí riziko odlétávání drobných kamínků.
Druhou využívanou technologií souvislé údržby je položení mikrokoberce za studena (MK).V tomto případě se používá speciální souprava, která nanáší na suchý povrch komunikace směs modifikované asfaltové emulze s drobným kamenivem. Ocelový rám tuto vrstvu stírá do roviny. Zatvrdnutí vyžaduje třicet až šedesát minut času, kdy na tento povrch nesmějí najíždět žádná vozidla. Silniční provoz bývá při těchto pracích usměrněn světelnou signalizací do jednoho jízdního pruhu. Jedná se o krátkodobá omezení dopravy. Uvedená technologie se používá na více zatížených vozovkách a v průtazích obcemi.
Zhotovitelem udržovacích nátěrů budou ve Zlínském kraji společnosti Viaservis Nový Jičín a Viatop Hranice na Moravě, pokládku mikrokoberců zajišťuje firma Bohemia Bitunova Jihlava.
Práce proběhnou od června do 31. srpna 2012. Plocha všech úseků opravovaných metodou souvislé údržby dosáhne letos 89 tisíc čtverečních metrů na 9 úsecích silnic II. a III. třídy. V délkovém vyjádření to bude 15,025 kilometru. Cena je stanovena na 14,323 milionu korun.
Sdroj: RSZK
Doporučení: Další informace o specifice uváděných technologii a souvisejících normách a prováděcích předpisech najdou zájemci v materiálu ČVUT – http://d2051.fsv.cvut.cz/predmety/stpk/nateryapostriky.pdf