Škoda 742 (105, 120,125…135) slaví 45 let od začátku výroby


S1201
0 0 hlasy
Hodnocení článku

Typ Škoda 742 označuje modelovou řadu AZNP značky Škoda, která se vyráběla v různých variantách (105/120/125/130) v letech 1976-1990. Typové označení 742 se používalo pouze interně. Zdokonaleným pokračováním typu 742 byl v letech 1987 až 1990 typ 746 s modelovým označením 135 a 136 s motory, které se později používaly také ve vozech Škoda Favorit a Škoda Felicia. Jednotlivé modely vozidel této řady dostaly označení odvozené od objemu motoru.

Model byl představen na brněnském autosalonu v roce 1976. Zatímco vnější vzhled vypadal značně změněný a moderní, na straně pohonu se Škoda držela koncepce s motorem vzadu. Přestože se mu podařilo prosadit se díky úspěchům v motorsportu, motor vzadu byl již tehdy považován za přežitek pro vozy každodenního použití. Jednalo se o vodou chlazený motor vzadu s pohonem zadních kol. Kvůli novým bezpečnostním předpisům byla palivová nádrž přemístěna z přední části pod zadní sedadlo. Verze kombi stále nebyla v nabídce, takže příliš malý zavazadlový prostor zůstával značnou nevýhodou vozu Škoda. Dalším kritizovaným bodem byla kyvná náprava, která se stále používala.

V září 1983 byla modelová řada revidována: Modernizovaný design přední a zadní části s širokými světlomety a objemnými plastovými nárazníky. Spolu s úspornějšími motory se tak zvýšila hospodárnost vozidel. Kromě toho se zlepšily jízdní vlastnosti díky širšímu rozchodu kol a hřebenovému řízení.

V září 1984 byla zahájena výroba modelů s motory 130, 135 a 136. V roce 1984 se objevil také závodní vůz Škoda 130 LR, který nahradil model Škoda 130 RS. Stejně jako jeho předchůdce dosahoval rychlosti 220 km/h, ale nebyl k dispozici široké veřejnosti.

V roce 1990 byla ukončena sériová výroba obdobného modelu Škoda Rapid s tehdy nejvýkonnějším motorem vzadu. Až do roku 1994 se typ 742 stále ručně vyráběl v Mladé Boleslavi z existujících náhradních dílů. Typ 742 ukončil éru motorů vzadu ve Škodě.

Díky několika detailním změnám v přední a zadní části vozidel vypadají rané a pozdní modely zcela odlišně.


Foto:

  • Hilarmont | Wikimedia Commons | CC BY-SA 3.0 DE
  • Pitak | Wikimedia Commons | CC BY-SA 3.0

Zdroj článku: Wikipedie


Jak bude reklama vypadat?
-
Kup si reklamu pod tímto článkem jen za 50 Kč
Zobrazit formulář pro nákup
0 0 hlasy
Hodnocení článku
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Stránka načtena za 2,05815 s | počet dotazů: 218 | paměť: 21589 KB. | 19.07.2025 - 01:32:49

Fatal error: Uncaught Error: Call to undefined function is_user_logged_in() in /web/htdocs/www.izdoprava.cz/home/www/wp-includes/class-wp-query.php:2748 Stack trace: #0 /web/htdocs/www.izdoprava.cz/home/www/wp-includes/class-wp-query.php(3949): WP_Query->get_posts() #1 /web/htdocs/www.izdoprava.cz/home/www/wp-includes/class-wp-query.php(4081): WP_Query->query(Array) #2 /web/htdocs/www.izdoprava.cz/home/www/wp-content/plugins/feedwordpress/syndicatedlink.class.php(396): WP_Query->__construct(Array) #3 /web/htdocs/www.izdoprava.cz/home/www/wp-includes/class-wp-hook.php(324): SyndicatedLink->process_retirements(Array) #4 /web/htdocs/www.izdoprava.cz/home/www/wp-includes/class-wp-hook.php(348): WP_Hook->apply_filters(Array, Array) #5 /web/htdocs/www.izdoprava.cz/home/www/wp-includes/plugin.php(517): WP_Hook->do_action(Array) #6 /web/htdocs/www.izdoprava.cz/home/www/wp-content/plugins/feedwordpress/feedwordpress.php(929): do_action('feedwordpress_u...', Array) #7 /web/htdocs/www.izdoprava.cz/home/www/wp-content/plugins/feedwor in /web/htdocs/www.izdoprava.cz/home/www/wp-includes/class-wp-query.php on line 2748