Rekonstrukce Negrelliho viaduktu potrvá několik let
![DSC 5079](https://izdoprava.cz/wp-content/uploads/2017/05/DSC_5079.jpg)
Na 14. Českém dopravním fóru, které se uskutečnilo dnes ve Velkém sálu Zastupitelstva hl. m. Prahy, informoval Ing. Tomáš Koranda, člen předsednictva HOCHTIEF CZ a.s., o připravované rekonstrukci Negrelliho viaduktu v Praze. Viadukt postavený koncem 19.stol. vykazuje téměř havarijní stav mostní konstrukce, nevyhovující stav železničního svršku, zabezpečovacího, sdělovacího, silnoproudého zařízení a trakčního vedení. Proto bude rekonstrukce realizována na železničním úseku v délka 1,413 km. Dojde ke kompletní výměn železničního svršku vč. technologických částí a k sanaci základů a podzákladí pomocí injektáže, tryskové injektáže a mikropilot. Rekonstrukcí projde 5 mostních objektů přes komunikace, 3 objekty čeká výměna nosné konstrukce a 2 objekty projdou rekonstrukcí nosné rekonstrukce. Významnou součástí této stavení rekonstrukce jsou restaurátorské práce, cca 30% z celkového objemu prováděných prací! Nejvíce poškozené oblouky (na Štvanici), mají být jednotlivě rozebrány, evidovány a pak z očíslovaných kamenů znovu složeny do původní podoby. V případě nutnosti provedení demolice a výstavby nové klenby dojde k maximálnímu využití vyzískaného původního materiálu (v případě cihelných kleneb nový materiál).
Výraznou změnou projdou prostory pod klenbami viaduktu v Karlíně. To v budoucnu umožní jejich využití pro kulturní a společenské aktivity , což přispěje k architektonickému zlepšení prostoru kolem viaduktu.
Investorem stavby je Správa železniční dopravní cesty, státní organizace a dodavatelem je Společnost „Negrelliho viadukt“ (HOCHTIEF CZ a. s. – vedoucí sdružení, STRABAG Rail a.s., Avers, spol. s.r.o.). Hodnota zakázky je 1 045 802 162 Kč bez DPH.
Termíny:
– 25. 4. 2017 Předání staveniště dodavateli (slavnostní zahájení 8.6.2017)
– 4. 7. 2017 Zahájení kolejové výluky (po dobu 26 měsíců)
– 25. 1. 2020 Dokončení stavebních prací
– 25. 7. 2020 Předání staveniště investorovi
Viadukt je výrazná železniční stavba, kterou projekčně řídil Alois Negrelli , rakouský dopravní inženýr. Dodavatelem byla firma bří. Kleinů. Most byl budován od jara roku 1846, dokončen roku 1849 a uveden do provozu 1.6.1850. Stavba spojuje Masarykovo nádraží s Bubny a přechází přes dvě ramena Vltavy a Štvanici. V roce 1873 byla dokončena dostavba tzv. „Karlínského spojovacího viaduktu“ , což umožnilo spojit Bubny s Libní bez nutnosti zajíždět na Masarykovo nádraží.
ZdroJ: TOP EXPO