Rekonstrukce mostu u Janova
Havarijní stav mostu mezi obcemi Janov a Kounov na Rakovnicku si vyžádal jeho stržení a výstavbu nového. A to za plného provozu tratě, kterou přemosťuje. „Největší výzvou pro nás bylo celou stavbu naplánovat tak, abychom neomezili železniční dopravu na trati. Místo podpěrné konstrukce jsme tedy nasadili pro samotnou betonáž mostovky konzoly WK 2000, na které jsme bednění vynesli. Průjezd vlakových souprav pod nově budovaným mostem tak nebyl nijak narušen,“ popisuje Martin Povýšil z brněnské pobočky Doka.
Samotné betonáži mostovky ale předcházela stavba opěr mostu. Původní zděné opěry musely být strženy a nahradily je monolitické. Základy opěr byly úspěšně zrealizovány s pomocí ručního rámového bednění Frami Xlife, sedm a půl metru vysoké opěry vznikly s pomocí rámového stěnového bednění Framax Xlife. Po jejich vybetonování se mohlo přistoupit k přípravě na betonáž mostovky, konkrétně osazení konzol WK 2000. Tyto prvky jsou zavěšovány na opakovaně použitelné šroubovací kotvy, které byly osazeny do bednění před betonáží opěr. Roznášecí prvek mezi konzolami a ocelovými profily HEB tvořil vysoce únosný ocelový nosník SL1. Toto inovativní řešení zavěšením mostovky na opěry výrazně zkrátilo dobu realizace. Finální tvar mostovky byl vytvořen kombinací nosníků H20 TOP a následovala kompletace nosníkového bednění Dokaflex 20 s deskami Doka 3-So pro samotnou desku mostovky. Pracovní plošiny K pak zajistily bezpečnost při práci nad železniční tratí.
Betonáž boků mostovky pak byla realizována pomocí ručního rámového bednění Frami Xlife. „Bednění Frami Xlife z nájemního skladu Doka používáme při stavbách velmi často. Spojuje v sobě robustnost velkého bednění, ale zároveň je snadno manipulovatelné díky nízké hmotnosti i ergonomii jednotlivých prvků,“ popisuje stavbyvedoucí Zdeněk Argaláš ze společnosti SDS Exmost. K odbednění mostu došlo v polovině listopadu a pro dopravu se nový most opět otevřel v prosinci.
Mostovka byla betonována do bednění Doka, které bylo vyneseno na speciální konzoly WK2000.
Opěry mostu byly vybetonovány do stěnového bednění Framax Xlife s vloženým letopočtem.