První tuzemský ekodukt pro zvířata slouží již 25 let
V roce 1999 byl totiž do provozu uveden úsek mezi Velkým Újezdem a Lipníkem nad Bečvou s prvním tuzemským ekoduktem. Obdobných ekoduktů je nyní v České republice vybudováno 13. Pomáhají chránit nejen životy volně žijících živočichů, ale i řidičů. Ekodukty jsou speciální nadchody, po kterých mohou volně žijící zvířata překonat frekventované dálnice a čtyřpruhové silnice. V České republice aktuálně existuje 37 objektů typu nadchod, které mohou sloužit pro migraci zvířat, 36 je nad dálnicí/silnicí a jeden nad železnicí. Z tohoto počtu je 13 ekoduktů, 14 víceúčelových nadchodů a zbylé představují upravené nadjezdy původně postavené za jiným účelem, než je migrace živočichů (obvykle převedení polní/lesní cesty). Funkci dálničních ekoduktů plní také všechny tunely mimo zastavěná území obcí.
Agentura ochrany přírody a krajiny ČR vydala ve spolupráci s Ředitelstvím silnic a dálnic metodiku Doprava a ochrana fauny v ČR, která problematiku prostupnosti krajiny komplexně popisuje. Se společnostmi HBH Projekt a Centrum dopravního výzkumu také probíhá spolupráce na projektu TRIPASS. Jeho součástí je vytvoření metodiky, která bude hodnotit účinnost průchodů pro faunu, a také veřejná databáze ekoduktů s hodnocením účinnosti. Další aktivitou je i monitoring 24 vybraných ekoduktů.„Z monitoringu víme, že ekodukty pravidelně využívají místní druhy živočichů jako je srnec, liška, kuna, nebo jezevec, kteří mají průchod přes dálnici ve svém domovském teritoriu. Velcí savci, a tedy i šelmy, je používají zejména při své migraci na delší vzdálenost, při které hledají svého partnera nebo nové místo k usazení,“ doplňuje Václav Hlaváč z Agentury ochrany přírody a krajiny ČR.
„Díky monitoringu fotopastmi v rámci projektu TRIPASS se v letošním červenci podařilo zachytit na jednom z monitorovaných ekoduktů vlka. To je vůbec první oficiální záznam velké šelmy na tomto typu migračního objektu v České republice. Vlk byl zachycen na jednom z nejmladších tuzemských ekoduktů, který byl postaven u Bílého Kostela nad Nisou na silnici I/13 teprve v roce 2023. Zajímavé je, že byl vybudován nad již existující silnicí v úseku s častými srážkami živočichů s projíždějícími vozidly,“ říká Ivo Dostál z Centra dopravního výzkumu, v. v. i.
Prostupnost krajiny pro volně žijící druhy živočichů se stává s budováním dopravní a energetické infrastruktury jedním z důležitých témat ochrany přírody, je na ni zaměřena i mezinárodní konference IENE2024 (Infrastructure & Ecology Network Europe), která proběhne v termínu 9.–13. 9. v Praze. Přijede na ni více než tři sta odborníků z Evropy i zámoří. Webové stránky konference: www.iene2024.info.
Zdroj:
Tisková zpráva AOPK ČR, CDV, v. v. i. a HBH Projekt spol. s r. o.
Foto:
CDSV