Průměrné stáří autobusů nemusí komplikovat uzavírání smlouvy o veřejné dopravě
Pokud autobusový dopravce poskytuje služby objednané krajem nebo obcí, nesmí jeho vozový park podle současného vládního nařízení přesáhnout hranici devíti let průměrného stáří. Zároveň však může být smlouva podepsána mezi krajem nebo obcí a dopravcem běžně na 10 let. Někteří z nich se tak mohou dostat do komplikací v 10. roce platnosti smlouvy. Úprava vládního nařízení pravidlo zmírňuje a vychází tak vstříc objednavatelům veřejné dopravy.
V pondělí 23. února 2015 vláda odsouhlasila úpravu nařízení vlády, kterým se stanovují minimální hodnoty a ukazatele standardů kvality a bezpečnosti v souvislosti s poskytováním veřejných služeb v přepravě cestujících. Mezi nimi je zahrnuto i průměrné stáří vozidel dopravce, které je stanoveno na maximálně 9 let. Právní předpisy však umožňují uzavřít s dopravcem smlouvy o veřejných službách běžně na 10 let. Dopravce, který koupil na začátku kontraktu zcela nová vozidla a zároveň má smlouvu na deset let, by v posledním roce musel pořídit další, mladší autobusy, aby dodržel hranici průměrného stáří 9 let.
Novinku jistě přivítají i samotní autobusoví dopravci, kteří tak mohou odepisovat vozidla v delší lhůtě. Stejně tak novela umožňuje lepší variabilitu ohledně průměrného stáří vozidel v mimořádných situacích, kdy je ohroženo fungování veřejné dopravy. Kraje a obce tak mají možnost zefektivnit jimi zajišťovanou veřejnou dopravu a zejména její financování.
Zdroj: MD
|