Průběh a následky srážky vlaků v Pardubicích


PCE
5 2 votes
Hodnocení článku

Mezinárodní expres RJ 1021 z Prahy do Košic narazil do nákladního expresu Nex 41340 z Bratislavy do Bremerhavenu na trati poblíž Pardubic. Při nehodě došlo k vážným poškozením vlaků a 4 osob zemřelo.

Průběh nehody

Popis nehody

Mezinárodní expres RJ 1021 z Prahy do Košic, provozovaný společností RegioJet, měl podle plánu 15 vozů, číslovaných od 15 (nejblíže k lokomotivě) po 1 (poslední vůz). Prvních šest vozů měly být lůžkové nebo lehátkové. Podle jízdního řádu měly vozy č. 10, 9 a 8 (6. až 8. vůz) pokračovat jako vlak RJ 1222 do ukrajinského Čopu. Rezervační systém ukazoval 15 vozů, což potvrzují i jiné zdroje pro den nehody.

Podle rezervačního systému měl vlak v den nehody jen 13 vozů. Fotografie nehody ukazují, že první poškozený vůz měl číslo 12 a druhý číslo 11. Vůz č. 12 byl v den nehody mimořádně zařazen jako první a nabízel „Lůžko – vlastní kupé“ a „Lůžko pouze ženy“. Vlak vedla lokomotiva 388.205.

Vlak odjel z nástupiště 1. staniční koleje ze stanice Pardubice hlavní nádraží v 22:47 h. Podle zabezpečovacího zařízení neměl u cestového návěstidla za nástupištěm návěst zakazující jízdu, ale měl zastavit u odjezdového návěstidla, které minul bez zastavení. Strojvedoucí dosáhl rychlosti asi 60 km/h, poté si uvědomil chybu a použil rychlobrzdu, zastavil na 160 metrech. Vlak však již rozřízl výhybku č. 15 a vjel do vlakové cesty pro protijedoucí nákladní vlak. Na druhé koleji se střetl s protijedoucím nákladním vlakem.

Drážní inspekce uvedla, že vyšetřování nehody potrvá několik měsíců a bude zkoumat, zda šlo o technickou závadu, lidskou chybu nebo kombinaci obou faktorů.

Popis nákladního vlaku

Nákladní expres Nex 41340 z Bratislavy do Bremerhavenu, provozovaný ČD Cargo, byl veden lokomotivou 363.529 a převážel karbid vápenatý. První dva vozy byly prázdné. Počet vozů nákladního vlaku nebyl uveden. Vlak přijížděl po 2. koleji od České Třebové a měl nádraží křižovat napříč rychlostí kolem 40 km/h. V době srážky jel rychlostí 30–40 km/h. Plánovaná oprava výhybky znemožnila vyjet ze sudé koleje na Přelouč, proto vlaky musely být vedeny lichými kolejemi.

Následky nehody

Při nehodě došlo k vážnému poškození lokomotiv obou vlaků a vozů osobního expresu, zvláště lehátkového vozu č. 12, který měl zlomenou vozovou skříň. Na nákladním vlaku se prázdný kontejner nasunul na lokomotivu a zdemoloval její zadní část. Drážní inspekce odhadla hmotné škody na více než 110 milionů korun.

Cestující byli hlavně ze Slovenska a Ukrajiny. Nehoda si vyžádala 4 oběti (dvě ženy ze Slovenska a dvě z Ukrajiny) a 27 zraněných. Strojvedoucí osobního expresu vyvázl bez zranění, strojvedoucí nákladního vlaku byl lehce zraněn. Nejvíce zraněných bylo ve voze č. 12. Nemocnice přijaly 27 zraněných. Hasiči zasahovali u obětí více než hodinu.

Narušení dopravy

Dopad na provoz

Pardubice leží na prvním tranzitním koridoru, kde jezdí většina dálkových vlaků z Prahy na východ. Kvůli absenci objízdných tras byly osobní i nákladní vlaky paralyzovány. Do 7:30 nejely žádné dálkové vlaky spojující Čechy a Moravu. České dráhy a další dopravci přijali opatření k minimalizaci dopadu na cestující.

RegioJet zrušil vlaky 1001 (Praha–Havířov), 1010 (Havířov–Praha) a 1012 (Košice–Praha), další vlaky jely se zpožděním. Leo Express oznámil, že omezení se dotkne spojů 1250, 1253, 1290, 1255, 1252 a 412 a že zajistí náhradní autobusovou dopravu. Vlaky ČD EN 476 a EN 477 byly vedeny odklonem.

Z nákladních vlaků ČD Cargo bylo 11 vedeno odklonem přes Hradec Králové, 9 vlaků bylo odstaveno a ráno byly postupně oživovány. Ranní osobní vlaky byly nahrazeny náhradní autobusovou dopravou, přičemž navazující vlaky na náhradní autobusy nečekaly. Vlaky linky R18 byly v úseku Praha–Choceň zcela odřeknuty a vlaky linky R19 byly v úseku Přelouč–Choceň nahrazeny autobusy.

Obnovení provozu

Provoz byl částečně obnoven ve čtvrtek v 7:30 ráno po jedné traťové koleji rychlostí 10 km/h. Od cca 10:30 h byl provoz obnoven a postupně se stabilizoval. Bylo avizováno navýšení zpoždění vlaků při průjezdu místem o 10–30 min a vedení některých vlaků náhradními soupravami s nestandardním řazením vozů. V rámci PID bylo narušení provozu odhadováno do 17:00 hodin.

Na noc ze čtvrtka 6. června od 22 hodin do pátku 7. června 5:00 hodin byla v úseku naplánována úplná výluka kvůli urychlení prací na odklízení poškozených vozidel, opravě poškozené výhybky a opravě koleje, na níž došlo ke srážce. Vlaky byly vedeny odklonem přes Hradec Králové, kde byla kvůli tomu předčasně ukončena výluka.

V neděli 9. června mělo původně dojít k zahájení provozu na zastávce Pardubice centrum. V důsledku odklízecích prací byl nakonec termín posunut o dva dny na úterý 11. června.

Stav zabezpečení provozu

Modernizace stanice

Stanice Pardubice hlavní nádraží prošla v letech 2020–2024 kompletní modernizací, při níž došlo k instalaci jednotného evropského vlakového zabezpečovače ETCS. Dne 31. května 2024 se uskutečnila slavnostní akce k završení rekonstrukce hlavního nádraží, v neděli 9. června 2024 pak měl být zahájen provoz nové zastávky Pardubice centrum. Při modernizaci stanice byl odstraněn vlakový zabezpečovač LS, takže strojvedoucí se musí řídit pouze návěstidly. Z tohoto důvodu byla ve stanici snížena rychlost na 100 km/h. Nový zabezpečovač však nebyl aktivní z důvodu přechodného stavu, který měl trvat do ledna 2025. Správa železnic uvedla, že způsob řízení provozu po dobu výluk a stavebních prací v místě byl v souladu se zákonem o dráhách a příslušnou vyhláškou a jedná se o zcela standardní postup.

Kritika a reakce

Odborníci kritizovali nižší bezpečnost stanice po modernizaci. Někteří uvedli, že nový zabezpečovač mohl riziko nehody výrazně snížit. Ministr dopravy a další činitelé navštívili místo nehody a vyjádřili soustrast rodinám obětí. RegioJet a České dráhy přijaly opatření k prevenci podobných nehod v budoucnosti.


Zdroj: Česká Wikipedie

Foto: Avayak / Wikimedia Commons / CC BY-SA 4.0


Jak bude reklama vypadat?
-
Kup si reklamu pod tímto článkem jen za 50 Kč
Zobrazit formulář pro nákup
5 2 votes
Hodnocení článku
Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments

Další články z IZDoprava.cz

Stránka načtena za 2,01136 s | počet dotazů: 204 | paměť: 20311 KB. | 22.06.2024 - 23:20:58