Problémy se sesuvy půdy komplikují výstavbu tunelu na Slovensku
Sesuv půdy komplikuje výstavbu důležité dopravní stavby dálnice D1. Práce na ražbě tunelu Čebrať se musely přerušit z důvodů sesuvu svahu nad trasou tunelu při západním portálu. Smykové plochy se podle geologického průzkumu nacházejí v úrovni 40-50 metrů pod povrchem terénu.
,,Problém s tunelom Čebrať je jednou z prvých vecí, ktorú som po nástupe do NDS začal okamžite intenzívne riešiť. Využívame všetky možnosti, ako urýchliť proces výstavby a ukončiť úsek v čo najkratšom čase. Musíme však mať istotu, že riešenie, ktoré vyberieme ako najvhodnejšie z technického aj ekonomického hľadiska, sa bude dať na sto percent zrealizovať a dlhodobo fungovať. A na to potrebujeme podrobný prieskum a nepriestrelnú technickú analýzu,“ vysvětluje generální ředitel NDS Ján Ďurišin.
Jednou z možností řešení současné situace je odklon z původní trasy a prodloužení tunelu, tak by obešlo území sesuvu.,,Veľmi dobre si uvedomujeme problémy s dopravou v Ružomberku a priľahlých obciach. Príroda je silný súper, ale verím, že už v krátkom čase budeme presne vedieť, akým spôsobom nad ňou vyhráme. Dávame do toho všetko,“ dodal Ďurišin.
O tom, že se situace nepodceuje, svědčí i zapojení domácích i zahraničních expertů do přípravy technického návrhu a jeho posuzování .
Úsek D1 Hubová – Ivachnová je dlouhý 15,2 km, kromě tunelu Čebrať s délkou 2026 m ho tvoří také 22 mostů a jeho součástí se stane i odpočívadlo Ivachnová.
Zdroj: NDS