Pro metrobusy musí být v Praze vyznačené preferenční pruhy
Od 1. září začne jezdit v Praze 38 metrobusových linek, které budou mít ve špičce maximální interval 6 – 8 minut, často i kratší. Právě metrobusy budou nejčastěji využívat speciální pruhy pro autobusy a křižovatky s preferencí MHD. K dnešnímu dni je v Praze už 22,6 kilometrů oddělených autobusových pruhů, 144 křižovatek s preferencí autobusů a 156 křižovatek s preferencí tramvají. K zajištění bezproblémové MHD mají pomoci preferenční pruhy a také nově upravené světelné křižovatky:
Nově vyhrazené preferenční pruhy
- Ulice Opatovská, oba směry, vyhrazený jízdní pruh, který doplní stávající a bude nově vyznačen také mezi ulicemi Chilská a Nešporova.
- Ulice Výstavní, nový vyhrazený jízdní pruh bude ve směru od Petrovic k Jižnímu Městu.
- Barrandovský most ve směru od Smíchova – úprava řazení před vjezdem na Barrandovský most a vyhrazený jízdní pruh pro autobusy MHD v místě rozdělení jízdních pruhů na Jižní spojku a na Strakonickou.
- Rabakovská ulice ve směru do centra v oblasti zastávky Michelangelova – vyhrazený jízdní pruh pro autobusy a úprava řazení a opatření pro plynulejší výjezd autobusů ze zastávky.
- Úsek mezi ulicemi V Holešovičkách a Zenklova, směr z centra – úprava řazení a jízdních pruhů před náměstím Na Stráži.
- Ulice V Úvalu – opatření proti nelegálnímu parkování osobních vozidel, která brání plynulému průjezdu autobusů.
- Švehlova ulice směrem do centra – autobusy nově pojedou po tramvajové trati od Topolové ulice k podjezdu pod železniční tratí, aby se vyhnuly kolonám stojících aut. Nově tak vznikne pohodlný přestup mezi tramvajemi a autobusy v zastávce Zahradní Město.
- Ulice Tupolevova v obou směrech mezi Kosteleckou a Veselskou: vyhrazený jízdní pruh pro autobusy, bude realizován současně s opravou vozovky.
Nově se bude upravovat 20 světelných křižovatek, které jsou na trasách některého z metrobusů. V praxi půjde o dvě varianty úprav:
- Přeprogramování či modernizace současných preferencí na těchto vybraných křižovatkách, kde již preferenční opatření částečně fungují, aby lépe fungovaly pro novou síť metrobusů (např. Černokostelecká x Úvalská, Sokolovská x Freyova a další).
- Doplnění aktivní preference na křižovatky, kde dosud chyběla (např. Spojovací x K Žižkovu, Michelská x Podle Kačerova).