Po silnici přes přehradu Les Království


0 0 votes
Hodnocení článku

K přehradě Les Království je možné odbočit ze silnice III/299 při jízdě od Dvora králové směrem na Hostinné. Místo strohé přehradní hráze uvítá návštěvníky romantická stavba. Doporučuji zaparkovat a prohlédnout. FOTO v galerii.

Projekt přehrady byl vypracován Technickým oddělením pro úpravu řek v Praze pod vedením Ing. Josefa Plicky. V roce 1909 byla stavba zadána firmě J.V.Velflík z Prahy a stavět se začalo v roce 1910. V roce 1914 byly stavební práce z velké části provedeny. Po dobu I. světové války byly stavební práce přerušeny a dílo bylo dokončeno až v roce 1919.  Kromě architektury je přehradní hráz unikátní i použitým stavební materiálem. Část hráze je vystavěna z tzv. kyklopského zdiva ( různě tvarované a nahrubo opracované šestiboké kameny). Použitý pískovec se těžil  v šesti blízkých lomech. Přehradní nádrž je ve svém základu široká 37 metrů a v koruně 7 metrů. Délka hráze je 218 metrů a výška hráze nad základem je 41 metrů. Součástí vodního díla je průběžná vodní elektrárna na pravém břehu pod hrází, která je opatřena dvěma Francisovými turbínami. Pro převedení velké vody slouží dvě přepadové šachty s vyústěním do obloukových tunelů. Dále slouží v případě velké vody pět korunových přepadů, každý o délce 10,94 metrů a s kótou přelivu 324 m n m.

Účelem stavby přehradní nádrže:

– snížení velkých vod na Labi a částečná ochrana území pod přehradou před účinky povodní

– zajištění minimálního průtoku v Labi pod nádrží

– výroba elektrické energie v průběžné vodní elektrárně

 Přehrada Les Království je od roku 1964 chráněnou technickou památkou. Každopádně se jedná o velice působivé stavební dílo a svědčí o promyšleném přístupu projektantů i stavitelů ke stavbě. Technická stavba je v tomto případě  dovedena v celkově harmonicky působivé dílo. Pro někoho možná jen zbytečná romantika. Já se však domnívám, že i technické stavby by měly působit esteticky nebo alespoň něčím upoutat. Les Království určitě zaujme a působí na člověka svým jednotným stavebním stylem. V současné době je to místo pro příjemný romantický výlet. Po hrázi vede silnice s dlážděnou vozovkou a po obou stranách vozovky vedou chodníky. Nevelké parkovací plochy jsou na obou stranách při nájezdu na hráz. Informační tabule o technických údajích a historii výstavby jsou umístěny u východního kraje hráze.


Jak bude reklama vypadat?
-
Kup si reklamu pod tímto článkem jen za 50 Kč
Zobrazit formulář pro nákup
0 0 votes
Hodnocení článku
Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments

Další články z IZDoprava.cz

  • Letiště Praha hledá kreativní agenturu14. září 2017 Letiště Praha hledá kreativní agenturu Letiště Praha, a. s., vypsalo veřejnou zakázku na kreativní agenturu, která bude zapojena do komplexního budování jeho značky v segmentech B2B i B2C, a to jak v off-line tak online […]
  • Na modernizovaném úseku tratě u Tábora pojednou vlaky novým tunelem7. června 2016 Na modernizovaném úseku tratě u Tábora pojednou vlaky novým tunelem Správa železniční dopravní cesty ukončila koncem minulého týdne modernizaci 12 kilometrů tratě mezi Táborem a Sudoměřicemi u Tábora, která probíhala od roku 2013. Tím se zvýšil komfort pro […]
  • Koridor městské dopravy29. května 2012 Koridor městské dopravy Koridor městské dopravy kombinuje různá opatření, od nadstandardního vybavení zastávky přes moderní a kapacitní vozidla, zvýhodnění průjezdu MHD křižovatkami až po bezpečné přechody […]
  • Dopravní hřiště s okružní křižovatkou.29. června 2007 Dopravní hřiště s okružní křižovatkou. V úterý 26. června 2007 bylo za účasti představitelů města Žamberk a Pardubického kraje otevřeno nové dopravní hřiště.Že se dopravní výchově věnuje v krajích stále větší pozornost svědčí […]
  • Tunel Marmaray jako první na světě spojuje oba kontinenty29. října 2013 Tunel Marmaray jako první na světě spojuje oba kontinenty V úterý 29.10.2013 byl v Turecku zprovozněn železniční tunel pod úžinou Bospor. Vytvořilo se tak nové spojení mezi asijskými a evropskými břehy Istanbulu. Slavnostní otevření tunelu bylo […]
  • V Hradci Králové se staví parkovací dům.13. listopadu 2006 V Hradci Králové se staví parkovací dům. Je to první parkovací dům, který bude sloužit veřejnosti na území krajského města. V pěti patrech podzemních garáží najdou řidiči celkem 480 parkovacích míst. Parkovací dům vyrůstá v nově […]
  • Nové slevy ve veřejné dopravě na území města Ostravy29. srpna 2018 Nové slevy ve veřejné dopravě na území města Ostravy Na základě Výměru Ministerstva financí ČR č. 02/2018 dochází od 1. 9. 2018 také v Tarifu ODIS ke změnám týkajícím se dětí a mládeže od 6 do 18 let, studentů 18 – 26 let a také seniorů […]
  • Seminář dopravní výchovy pro učitele základních škol30. září 2014 Seminář dopravní výchovy pro učitele základních škol Centrum služeb pro silniční dopravu (CSPSD) pořádá v rámci systému „Dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků“ na základě akreditace MŠMT-2088/2013-1-439 akreditované školení pro […]
  • V Praze 6 byl zahájen provoz na Patočkově ulici2. května 2013 V Praze 6 byl zahájen provoz na Patočkově ulici Stavba tunelového komplexu Blanka si během několika let vyžádala množství dopravních omezení. Tunel vede také pod dopravně vytíženou ulicí Patočkova, kde musela být doprava vedena po 3 […]
  • Kačina12. dubna 2003 Kačina Most se nachází v parku empírového zámku Kačina nedaleko Kutné Hory.  Kačina Umístění: Most se nachází v […]
Stránka načtena za 2,32923 s | počet dotazů: 198 | paměť: 24571 KB. | 25.07.2024 - 15:34:59