Město Frýdek-Místek založí Dopravní podnik


Frýdecko-místecké zastupitelstvo na svém listopadovém zasedání 25 hlasy rozhodlo o založení městské společnosti Dopravní podnik Frýdek-Místek, s. r. o. Tento krok vidí vedení města jako nezbytný ve snaze narušit současné monopolní postavení ČSAD Frýdek-Místek a.s., která pro město zajišťuje městskou hromadnou dopravu, a zajistit si tuto službu za výhodnějších podmínek.

Předkladatelem materiálu byl náměstek primátora Karel Deutscher (ČSSD), který má ve městě na starosti dopravu. Založení dopravního podniku automaticky neznamená výpověď smlouvy ČSAD, ale umožní vytvořením potřebného zázemí a získáním konkrétních nabídek s touto činností souvisejících získat konkurenční cenu, která by podle multikriteriální analýzy mohla být o tři koruny na kilometr levnější. Na zasedání zastupitelstva byla problematika založení městského dopravního podniku projednávaná. „ČSAD má dnes monopol, to nikdy není dobré. Jdeme cestou, že všechny strategické činnosti by měly být plně v rukou města. To je naší motivací, proč se vydat delší, složitější cestou. Nepřipadá nám normální, že město a stát dotuje nákup autobusů pro soukromou firmu. Pro ČSAD je to ideální podnikání bez rizika, my mu vždycky dokryjeme ztrátu a ono nemá motivaci poskytovat tuto službu co nejekonomičtěji. Dopravní podnik je pokus o narovnání tohoto jevu. Další podobné obrovské téma je kanalizace, i tady je absurdní, když město kanalizaci pořídí za miliony korun a SmVaK pak tohoto výrobního prostředku využívá, aby účtoval službu občanům. V roce 1993 obce vlastnily akcie ČSAD, podobně jako u SmVaK, ale prodaly se, z dnešního pohledu trošku lehkomyslně, ale tenkrát obce potřebovaly peníze na infrastrukturu a další věci. Z pohledu dlouhodobého to ale byla chyba, dnes bychom nemuseli zakládat dopravní podnik. Strategická činnost města je v rukou soukromého podniku a my jsme tak trochu rukojmí. Město by mělo mít nad dopravou kontrolu, stejně jako nad vodními zdroji a podobně, jsem o tom hluboce přesvědčen,“ informoval zastupitelel náměstek primátora Jiří Kajzar (Naše Město). Libor Koval (KDU-ČSL) jej před hlasováním doplnil, že materiál byl všemi jedenácti členy finančního výboru doporučen ke schválení.

Město k myšlence dopravního podniku po dlouhých úvahách a jednáních. Pořídilo také multikriteriální analýzu, zajistilo právní stanoviska, čerpalo zkušenosti z jiných měst, i ze zahraničí, kterých je schopno využít. „Myšlenka na vlastní dopravní podnik se probírá od roku 2006, ale pamětníci říkají, že je ještě mnohem starší. V letech 2010-11 působila pracovní skupina pro posouzení možnosti zřízení městského dopravního podniku, v roce 2013 pak další, která už se dopracovala k závěru. Založení dopravního podniku doporučila za předpokladu, že se bude jednat o ekologickou dopravu, získají se dotace na realizaci a podnik bude mít optimální řídící strukturu s malým řídícím aparátem,“ připomněl Karel Deutscher, který nezapomněl podotknout, že v případě neschválení dopravního podniku má město službu městské hromadné dopravy smluvně zaručenou až do roku 2034.

Zdroj: FM


Jak bude reklama vypadat?
-
Kup si reklamu pod tímto článkem jen za 50 Kč
Zobrazit formulář pro nákup

Další články z IZDoprava.cz

Stránka načtena za 2,10661 s | počet dotazů: 192 | paměť: 20274 KB. | 01.05.2024 - 21:31:08