Libeňský most se naučil chytře svítit řidičům podle toho, kolik aut po něm jede
Most spojující Libeň s Holešovicemi má novou vychytávku. Na začátku července je na něm nově nainstalovaný detektor průjezdu vozidel. Ten umí regulovat osvětlení na mostě na základě toho, kolik tramvají a automobilů zrovna projíždí. Pokud je Libeňský most prázdný, tak intenzita svícení klesá. To prospívá ekologii a snižuje náklady na osvětlení mostu.
Chytré osvětlení potkalo Libeňský most. Momentálně je osvětlení nastaveno tak, že do osmé večer se svítí naplno, pak začne míra osvětlení postupně klesat. V deset hodin večer se ustálí na 50 procentech původní hodnoty. „Na těch v průběhu noci i zůstane, pokud hustota dopravy nepřekročí stanovený limit,“ vysvětlil radní hlavního města Prahy Jan Chabr.
Když se most vyprázdní, tak nebude svítit naplno
Jakmile zaznamená detektor hustější provoz, tak osvětlení automaticky stoupne na maximální výkon. Nestane se tak, že by řidiči na cestu neviděli. „Množství vozidel počítáme v přibližně desetiminutových intervalech, pokud tedy po mostě projede kolona dvaceti aut, neznamená to, že se ihned zvýší i úroveň osvětlení,“ dodal radní. Novinku zavedla Městská společnost Technologie hlavního města Prahy a její pracovníci projekt momentálně pilotně testují. Kromě uvedeného budou zkoušet i jiné modely svícení.
Je možné detektor nastavit tak, aby počítal s nejrůznějšími variantami, co se týká délky intervalů načítání dopravy, nebo úrovně svícení v době, kdy na mostě žádná vozidla nejsou. Ty modely řešení, které se osvědčí, pak budou aplikovat i v dalších lokalitách, kde už jsou instalována také LED svítidla a chytrá zapínací místa. „Vždy samozřejmě v intencích závazných norem, podle kterých na komunikacích svítíme,“ upřesnil předseda představenstva Technologie hlavního města Tomáš Jílek.
Nové úpravy zachovají architektonické skvosty
Už když visela ve vzduchu rekonstrukce Libeňského mostu, řada památkářů se obávala narušení jeho cenných architektonických prvků. Ty však zůstanou zachovány i při nasazení dynamického řízení svícení. „Nejcennější obloukové konstrukce architekta Pavla Janáka a rekonstruované oblouky propojí nově navržené mostní konstrukce podle původních Janákových skic,“ ujistil náměstek pražského primátora pro dopravu Adam Scheinherr. „Odstranili jsme ocelové parazitní lampy z původních kandelábrů ze 70. let, a do nich doplnili i inteligentní světla, která budou řidičům svítit vždy podle aktuální potřeby a provozu na mostě.“
Most dostal už loni také nová moderní LED svítidla, chytré zapínací místo i kompletně novou elektroinstalaci, kabely a svorkovnice.
Foto: Karelj – volné dílo